EL-vandvarmer til garage

Hej,

Jeg har ingen erfaring med el-vandvarme overhovedet (opvarmningstid, kapacitet etc.) så jeg vil gerne høre Jer hvor "stor" en vandvarmer jeg har/får brug for: skal monteres i en garage hvor der er monreret en vask.Vi skal vaske hænder, tappe lidt varm vand til bilvask, skulle lidt tøj op etc. Hvilken vandvarmer vil I anbefale? jeg tænker den skal kunne varme hurtigt op - så den ikke behøver at stå tændt i peridoer hvor vi ikke bruger den. Jeg ved ikke hvormeget vi kommer til at bruge den, men det vil også være ærgeligt, at den ikke måtte have kapacitet nok i fald brugen bliver mere end hvad jeg tænker umiddelbart i dag. Jeg har kraft i det skal hvor den skal monteres (rør op).

Hilsen Torben

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes to typer elvandvarmere
Typen med beholder, her skal du nok have en på 15-30 litter vand, det tager nogen tid for den at varme vandet op.(hvis du slukker den)
Så findes der en gennemstrømningsvandvarmer, som først varmer vandet op når der tappes vand, ulemper bruger meget strøm men jo kun mens der tappes vand, så den er billigst i drift, isæt til dit brug, men kan kræve ret store sikringer. (nok 3 x 16 ampere) så er den nok også en del dyre i indkøb.

Der findes også små gennemstrømningsvandvarmere som er beregnet til en håndvask, de sender 38 gr varmt vand ud, mener de sagtens kan køre på 230 volt


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af TheDexterTeam på 19-04-2017 12:23
Jeps - jeg tror jeg går efter en gennemstrømningsvarmer - 4,8 ltr. pr min.
2,0 ltr pr min er for lidt vil jeg mene for den mindste Metro model.

Hilsen Torben

Jeg vil meget gerne høre om I har noget input til at jeg nu tænker på gennemstrømning fremfor beholder - er der mere økonomisk når der nok "kun" tappes et par gange om ugen? 2,0 ltr pr. min er det ikke for lidt under alle omstændigheder?

Hilsen Torben

 

 

Den bedste og billigste løsning er nok 30 L hurtigvandvameren , tomgangstabet er meget lille og er teoretisk med til at varme garagen op , gennemstrømsvandvarmeren har den ulempe at den tit og ofte skal afkalkes + at du skal have lavet en del ændringer i din tavle og el installation da den bruger meget strøm.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Vi har gennemstrømningsvandvarmere flere steder på arbejdet, og har aldrig haft problemer med de kalker til, vi har middel til hård vand.

Men sidder de og varmer vandet til en hel husstand, kan det da godt passe de tilkalker.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hvis du allerede har 400 v i dit skab under vasken, og det er forsikret med 16 amp sikringer, kan jeg ikke se noget problem i en gennemstrømningsvandvarmer. Vandkapaciteten skal du overveje. Prøv at fylde en spand med vand på tid, og find ud af hvad i kan acceptere. Vandvarmeren kan evt. slukkes helt, hvis i kun sjældent vil bruge den.
Beholderløsningen giver største komfort, men er også væsentligt dyrere i drift.

Søren O
Søren O skrev den 19-04-2017 17:16:14

Hvis du allerede har 400 v i dit skab under vasken, og det er forsikret med 16 amp sikringer, kan jeg ikke se noget problem i en gennemstrømningsvandvarmer. Vandkapaciteten skal du overveje. Prøv at fylde en spand med vand på tid, og find ud af hvad i kan acceptere. Vandvarmeren kan evt. slukkes helt, hvis i kun sjældent vil bruge den.
Beholderløsningen giver største komfort, men er også væsentligt dyrere i drift.

 Uha - jeg er i vildrede: Jeg har som skrevet 400V forsikret med 16amp sikringer. Så jeg kan sagtens sættes en gennemstrømningsmodellen med 4,8ltr pr min op. Den koster 2.800kr. Eller 30ltr hurtigvandvarmeren - det bliver rør op modellen til ca 3.100kr. Umiddelbart er det ganske få gange pr uge jeg nok kommer til at tappe (varmt) vand. Jeg kan ikke finde noget på beholderen f.s.a tomgangsstrøm. gennemstrømningsmodellen tager 11kwh ved brug dvs. ca 3 gange mere end beholderen under drift.

Jeg vil blive rigtig glad om I derude igen vil kommentere på min situation: hvad ville i vælge?

Hilsen Torben

En beholder med rør ned kræver det at den er over niveau med tappested - modsat beholderen med rør ned der typisk monteres i skab under vask? Jeg kunne godt tænke mig at spare ca 700-800 kr og vælge mopdellen med rør ned og så montere den helt op mod bordpladen. Skal dog også have sikkerhedsventil, men det gælder jo begge modeller og det er der vel plads til i et underskab til vask.

Hilsen Torben

Hvis du putter en 30 l elvandvarmer ind i dit køkkenskab, så er der ved at være fyldt op. Du kunne jo også overveje 15 l. Opvarmningstid 30 l er ca. 20 min. Ved denne løsning skal du også have sikkerhedsventil og afløb. Op dine rør går op eller ned fra beholder er ligegyldig - men du får en mere besværlig rørføring.

Vælger du gennemstrømsvarmer vil jeg tro at du kan nøjes med en "udligningsventil" (bruges ved varmeveksler til brugsvand i fjernvarmeinstallationer), og således behøver du ikke afløb.


Søren O

Er der nogle "faglige regler" for hvor langt man kan (kun bør) trække varmt vand til at tappested? Jeg skal ca 12-14m fra tilslutning igennem nyt beton gulv og så 3-4 m i et uisoleret tomrør (i betongulv i min garage og med 300mm isolering under beton) til hanen.

Nu har jeg dog skaffet mig en 15 ltr vandvarmer (leveret i dag) men blev opmærksom på, at jeg havde et ekstra tomrør frem til min hane - altså i det allerede støbte gulv i min garage.

Vil I droppe vandvarmeren eller beholde den og glemme tilslutning til varm vand i huset. Pris for vandvarmeren er ca 2750 excl. tilslutning af vvs mand. El er fremme.

Hilsen Torben

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis