Hjælp til at få træfyr til at varme ordentlig

Hej LDS folk 

Som ny husejer ude på landet, fulgte der et træfyr med oveni hatten, det passede kæresten og jeg fint, da vi kunne få træ gratis at fyre med.
Helved skulle hurtigt vise sig, for udover komplet rensning af skorsten, og rør, samt af fyret, så har vi endnu ikke kunne formå at få fyret op i grader  Planen er, at det helst skal ligge på 60 grader, og det ville være helt perfekt på 70 grader, vi har endnu ikke oplevet første nævnte, men har dog prøvet at fyre intens med træ i en hel dag, og formået at få den på 50 grader, det kan leves med, da vand, og varme er OK her.
Problemet er så at næste dag er fyrets temperatur samt vand, faldet til 30 grader... 

Udover den intensive kamp med at få fyret op i grader, har vi forsøgt os med nogle forskellige løsninger, helt åben luftskakt, så der kommer fuld knald på, samt forlængelse af skorstenen

(IKKE ET KØNT SYN, MEN SKULLE PRØVES, MIDLERTIDIG LØSNING)
Planen var at det skulle kunne gøre så den trak mere luft, men det ser ikke ud til at hjælpe..
Vi har overvejet om måske en røgsuger måske er sagen? Og om vi så stadig skulle forlænge skorstenen med en meter eller 2 ?
Problemet er bare, at når vi åbner for fyret, kan jeg se at flammerne tager ved, fordi den får fuld luft, det gør den ikke når lågerne er lukket, men desværre så er der også røg i hele fyrrummet, efter få sekunder 
Vi overvejer at fyre med KOKS til om natten, for at kunne holde på temperaturen, og i dagtimerne træ... Men det hjælper ikke noget at købe koks, hvis fyret ikke kan holde sig selv igang.
Håber der er en handy man, som har været ude for noget lignenede, og kan give os nogle guldkorn, da vi snart er ved at kaste det fyr af h. til. 40 grader er bare ikke nok 
Billede af ROCA fyr. Som ses på billede står luftskakt helt åben.

 

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Giver du ikke selv løsningen ved at skrive, at når du åbner lågen til fyret, får du mere ild i fyret. Har du prøvet om fyret får luft nok selvom lågen til lufttilførslen står helt åben. Måske er der en blokering mellem lågen og brændkammeret.

fase
Tjoe både og vel, jeg tænker bare om den forhøjning der er blevet lavet med skorstenen, ikke burde have været nok til at trække luft nedefra og op?
Når lågen er åben får den jo fuld knald på luft, men røgen står tilgengæld også i hele rummet, jeg syntes ikke den suger op af, rørene er helt åbne..
Det var også mere før man gik ud og investerede i en røgsuger, de er ikke helt billige..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Der skal ikke komme røg ud i rummet når fyret har været i gang et stykke tid. Så der er ikke sug nok. Enten er der en forstoppelse et sted (Ikke ved lågen) eller også trækker den falsk luft ind.
Jeg ville kontakte skorstensfejer, og lade ham se på det. De er også rådgivende, endda uden betaling ( Du betaler over ejendomsskat )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kender ikke kedlen, hvad er fabrikatet og modellen ?

Hvad er det for en låge du åbner når kedlen giver røg i lokalet ?

Det burde ikke være noget problem og kunne skaffe træk nok til og kunne fyre med træ i en kokskedel. Problemet plejer og være at kunne udnytte varmen fra træet ordenteligt, grundet kedlens hedeflade normalt ikke er ret store.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Er det denne her model https://www.manualslib.com/manual/1025100/Baxiroca-P-30.html#manual

I såfald bemærk der sidder et spjæld i røgafgangsrøret bag på kedlen der kan reguleres. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Frank Chr. på 19-04-2017 00:32

Er det denne her model https://www.manualslib.com/manual/1025100/Baxiroca-P-30.html#manual

I såfald bemærk der sidder et spjæld i røgafgangsrøret bag på kedlen der kan reguleres. 

Ja det er en typisk kokskedel.   Var der ikke et spjæld smed man en mursten eller to ind i røgrøret til erstatning når der er "koks" i kedlen.   

Spjældet skal naturligvis stå fuldt åbent når der fyres med træ.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er altid godt at have lidt gamle mursten ved hånden. Før det blev moderne med vandspareknap i toilettet, fyldte jeg da cisternen delvis op med mursten.  

Ps. måske TO lige skulle tjekke om røgrøret ikke er "muret til" 

Skrevet af Nitter på 18-04-2017 22:46
Kender ikke kedlen, hvad er fabrikatet og modellen ?

Hvad er det for en låge du åbner når kedlen giver røg i lokalet ?

Det burde ikke være noget problem og kunne skaffe træk nok til og kunne fyre med træ i en kokskedel. Problemet plejer og være at kunne udnytte varmen fra træet ordenteligt, grundet kedlens hedeflade normalt ikke er ret store.

Jeg må melde pas, jeg ved ærligtalt ikke meget mere om det end det jeg har skrevet i første indlæg, som sagt stod det der, da vi overtog huset, det skulle igennem en større renovering, og der har ikke været meget vilje fra tidligere ejer med at fortælle os noget om noget som helst med det her hus..

Det er begge låger der kan give røg til lokalet, men jeg kan begrænse det ved at holde øverste lukket, og åbne nederste, jeg undgår dog ikke at blive nød til at åbne øverste låge, når jeg skal have smidt træ på..

Det har heller ikke været et problem indtil for nyligt at fyre med træ, de seneste 14 dage har været strenge med at holde temperaturen, og begrænse røgen.. Det er som om det er blevet værre, selv efter en resning af rørene, hvor jeg fjernede en masse skidt.

 

Skrevet af Frank Chr. på 19-04-2017 00:32

Er det denne her model https://www.manualslib.com/manual/1025100/Baxiroca-P-30.html#manual

I såfald bemærk der sidder et spjæld i røgafgangsrøret bag på kedlen der kan reguleres. 

 

Det kunne godt ligne den, men jeg er ikke sikker på andet end at det er et ROCA, den kasse ved nederste låge er der ikke... Jeg kan evt. lige få et billede klar af den indeni senere i dag

Jeg har fundet det bagpå, det sidder der ganske rigtig, det burde stå helt åbent 

Skrevet af Frank Chr. på 19-04-2017 11:14

Det er altid godt at have lidt gamle mursten ved hånden. Før det blev moderne med vandspareknap i toilettet, fyldte jeg da cisternen delvis op med mursten.  

Ps. måske TO lige skulle tjekke om røgrøret ikke er "muret til" 

Jeg tror du har ret, må lige have et par øjne mere på og gå igennem sammen med mig 

 

 

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også