Natsænkning på fjernvarmeanlæg

Jeg står og skal bruge 1 (måske 2) 1/2" ventiler til at lukke af for fjernvarmen - både fremløb og tilbageløb på et 2-strenget anlæg.
Via et tænd/sluk-ur skal ventilen kunne åbnes/lukkes så jeg er på udkig efter en magnet- eller en motor-ventil med (elektronisk) indikation for henholdsvis åben og lukket tilstand.
Da der allerede sidder 2 manuelle ventiler (antageligt kuglehaner) med håndtag på, vil det bedste være at få fat i en motor, som kan aktivere disse ventiler - fås sådanne motorer i løst salg?
Alternativt har jeg overvejet en alm. 1/2" radiatorventil uden greb (termostat), hvor jeg så konstruerer en 'tingest', som kan skubbe pinden ind, når der skal lukkes og slippe, når der skal åbnes for fremløbet.
Er der andre, som har eksperimenteret med lignende?

Mvh
Henrik J J
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for linket!
Det er netop formålet at gøre det så billigt som muligt.
Er der ellers nogle indvendinger mod at natsænke på den omtalte måde?
Du skal jo lige gøre dig selv klart, at der ubetinget vil opstå nogle komfortproblemer og muligvis derefter noget økonomiflimmer med denne type " styring".
Hvis du natsænker ved at lukke helt for vandflowet, vil du når natten er omme stå med et anlæg med relativt koldt vand. Hvis dine radiatorer ikke er store nok i hedeflade, får du ikke afkølet nok og dermed en bon, der typisk svarer til de basører, du har sparet i løbet af natten. Med andre skal vandet løbe stærkere i gennem dine radiatorer for at levere den ønskede varmemængde. Det giver en dårligere komfort, hvis det ikke kan og en dårligere økonomi, hvis det godt kan.
Samtidig kan du risikere problemer med fugt, hvis dine temperaturer falder for meget i løbet af natten. Der ophobes en del fugt i vore huse om vinteren og jo lavere temperaturer jo tættere er du på at det skal kondensere et eller andet sted.
Nu synes du måske at ordet basører er en smule negativt ladet og det har du fuldstændig ret i.
Køb dig en vejrkompensator med mulighed for natsænkning og tilpas dig de aktuelle vejrforhold og spekuler desuden i om du ikke kan isolere dig ud af problemet. Fordelen ved at reducere sit varmetab, er at dine hedeflader dvs. radiatorerne derved bliver forholdsmæssigt større hvorved din afkøling stiger og din varmeøkonomi bedres.
Hvis din afkøling er for lav, så få en fagmand til at vurdere om en udskiftning til større hedeflader giver noget og sørg for at få ventiler med mængderegulering på, således at der kun kan løbe den nødvendige mængde igennem.
Jeg havde ikke tænkt mig at lukke helt af for varmen hele natten, men derimod at skiftevis lukke og åbne for fremløbet med. eks.vis ½ times interval natten igennem!
Prøv at forestille dig, at du kørte bil på den måde! Giv den gas i en 1/2 time og koble ud en 1/2 time. Jeg er sikker på, at du ville spare noget mens du kobler ud, men taber du det ikke, når du igen giver gas?

Jeg håber ikke, at du sover i huset, hvor den ventil skal sidde. KLONK siger det hver gang den trækker magneten og med mindre at du er bevidstløs, vil du vågne hver gang!
Annonce
Jeg kan godt se analogien med 'reguleringen' af bilens hastighed, men prøv så den samme analogi med et køleskab eller en fryser; der kobles kompressoren jo også skiftevis ind og ud!?
Og mht. "klonk...klonk" midt om natten så havde jeg tænkt, at en motorventil ville være løsningen.... eller måske en almindelig radiatorventil, hvor 'stiften' påvirkes relativt simpelt evt. af en drejeskive påmonteret en lille motor - lidt ligesom princippet ved en kurvestyring!
Hm.. godt ord igen!
Sagen er blot, at du betaler kun en pris for el uafhængtigt af om du har et tænd/sluk-ur i afbryderen, mens prisen for din fjernvarme typisk også afhænger af vandmængden. Og jo større differens, der er mellem indgangstemperaturen og udgangstemperaturen jo mindre vand har du haft igennem anlægget med den samme effekt.
Analogien med bilen var et forsøg på at skabe et synkront billede, hvor meningen var at illustrere, at man kommer til at speede op mellem udkoblingerne for at nå sit mål til samme tid, som hvis man blot kørte med jævn fart.

Alternativt har jeg overvejet en alm. 1/2" radiatorventil uden greb (termostat), hvor jeg så konstruerer en 'tingest', som kan skubbe pinden ind, når der skal lukkes og slippe, når der skal åbnes for fremløbet.

Det er vel bare en ganske almindelig returløbstermostat, som du piller " hovedet" af, hvis du vil konstruere en anden åbne/ lukke-sag selv. Sørg for at den du vælger kan håndtere hele den vandmængde du skal have igennem.

Nogle vejrkompensatorer har altså en udgang til at kunne styre en ventil på returen, således at du både kan regulere dit fremløbsvand og begrænse din returtemperatur. Men du skal altså have en pumpe og et by-pass, således at vandet kan cirkulere i kredsen, når returventilen er lukket. Eller ender du op med, at det er den der bestemmer og man kan altså ikke regulere på retursiden af et anlæg uden at få problemer med komforten.

Dit succeskriterie i denne sag afhænger meget af om dine radiatorer er store nok. Du kan selv lave et tjeck ved håndspålæggelse eller ved at måle. Hvis temperaturen føles eller måles for høj, er din radiator i princippet for lille og 1 eller 2 radiatorer kan sagtens ødelægge hele billedet for den totale økonomi. Hvis dine radiatorer er for små, hjælper det jo ikke at vandet skal løbe endnu stærkere i de perioder, hvor du tillader gennemløb med den ventil du påtænker at montere!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis