Slibning af bord

Hej

Hvordna får jeg dette bord pænt igen. Har slebet det med korn 240 og 400. Har givet det teak olie.
Det er som om der er slebet noget væk. Tror dog er bordet er massivt og ikke med finer. 

Har forsøgt at give bordet noget olie med pigement, men "pletten" får jeg jo aldrig udlignet??

Hjææææælllppp

mvh Søren Maagaard

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mig at se er der tale om en fineret plade og fineren kan sagtens være under 1 mm tyk.

Jeg ville prøve med en exentersliber (prøv at starte med korn 100) hvor du slutter med korn 180.
Det er helt tydeligt en fineret plade.
Havde den været massiv, ville du kunne se åretegningen igennem pladen på ende træet og der ville ikke være kanter på, hvor årene vender den anden vej.
Som Orla skriver så er fineren typisk 1-2 mm tyk så du skal være meget forsigtig med sliberiet.
Jeg ville slibe hele pladen med hånden, korn 180 i længde retningen, og lade være med at slibe på de "pletter".
Årsagen til de er lyse skyldes sikkert at pladen har fået enten lak eller olie gennem længere tid, der har bygget sig op. Når man så fjerner noget af det, ja så bliver der en "plet", fordi du nærmer dig det oprindelige træ.
Det gælder altså om at "fade" pletten ud, med resten af pladen, og ikke at slibe mere på pletten, da du ikke har langt ned til den underliggende plade, og så er dine chancer for at få et pænt resultat spildt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er enig med PinkHenrik. Det er helt klart en fineret plade. Det er meget svært at se, hvorfor pletterne er som de er, men på det første billede (59) ser det for mig ud som om, at der simpelthen er slebet gennem fineren. Især når man ser til venstre for den store matte plet, ligner det gennemslibning af fineren. Den matte plet kan jeg ikke lige tyde - men det hænger måske sammen med, hvorledes der er fotograferet. På billed 10 og 18 ligner det også gennemslibning af fineren - og det kan ikke reddes.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis