Kan mine vinduer tophængsles ?

Hej. Jeg har vinduer som er midter hængslet så jeg ikke kan opnå en lovpligtig redningsåbning på 50 cm.
De skal derfor tophængsles. Kan jeg ændre hængsel metoden til tophængslet så jeg ikke får en anmærkning af den bygningssagkyndige ved tilstandsrapport.

Michael
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du kun hvis du ombygger dit vindue, og det er vist ikke lige til. Dit vindue har en fals som det lukker ud til. Falsen sidder udvendigt i øverste halvdel, og indvendigt i nederste halvdel af vinduet.

Søren O
2007-2008
Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/43828' class='af-profile-link'>Bygningskonstruktør</a> på 17-04-2017 21:59
Hej.
Hvornår er vinduerne sat i?
Hilsen Martin



Michael
Hej Martin. De er sat i 2007-2008.
Og som jeg har læst mig til var disse krav om 50 cm redningsåbning også krav helt tilbage i eks. 1980. Det er 3 værelser der er problem i.

Michael
Det er sådan set ligegyldigt hvornår vinduerne er monteret, for det er øjebliksbilledet (ved den bygningssagkyndiges besigtigelse) der er gældende, og hvis vedkommende mener der er risiko for personskade, hvis redningsfolk ikke kan komme ind, eller personer kan komme ud, skal der noteres en K3 selv om vinduerne eksempelvist er fra 1800 tallet.
Annonce
Ole..Det kan vel næppe være en K3. hvis man læser definition af K3.

Michael
I mit gamle hus blev et tagvindue, der ikke levede op til kravene til redningsåbninger, kategoriseret som K3.
Hej
Her er et klip fra Håndbog for Bygningssagkyndige som indgår i bedømmelsen af bygningen:

Konstruktioner, som direkte eller indirekte kan forvolde personskade, og som er
åbenbar og visuel, herunder organiske/fugtabsorberende materialer i fugtige
miljøer, der kan danne grobund for skimmelvækst
Hej Orla.
Det er vel ikke den bygningssagkyndiges subjektive vudering som gælder? der er vel er definition på en redningsåbning, som hvis overholdt ikke kan gi anmærkning?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Selv ville jeg ikke være i tvivl, men der findes eksempler på, at den bygningssagkyndige accepterer mindre afvigelser, men det vil så altid være på vedkommendes eget ansvar, som der evt. kan sagsøges for!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis