højtryksrensning af fliser og vandglas

hej
jeg skal til at vaske/rense mine terressefliser - for første gang, de er 10 år gamle og meget 'sorte'
til det bruger jeg et specelt flisehoved på højtryksrenser (proffessionel.model patio), så det sker skånsomt.

jeg har tænkt følgende metode.

1. sprøjte algefjerner ud om aftenen og lade stå natten over
2. rense med højtryk patio renser
3. efterfylde med nyt fugesand i fuger
4. vande med base (kautisk soda opløsning) 1 dl til 5 liter vand
5. afslutte med imprægnering med vandglas 500 ml til 1 liter til 3 liter vand

ser det korrekt ud ?, hvor stor en mængde vandglas skal man bruge til 100 m2 og hvordan skal det påføres ( med rulle ?)

hej jeg skal til at vaske/rense mine... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan gøres endnu nemmere.... hvis man har adgang til ren træaske fra pejs eller brændeovn. Jeg strør asken ud over et fliseområde efterhånden som jeg tømmer askeskuffen. Fejer asken hen over fliserne. Den første regn omdanner asken til lud (basisk) og fliserne er helt rene og flotte. Man skulle tro at det vil svine, men det gør det ikke. Jeg starter med de fjernest fra huset liggende fliser, hvor hverken slange eller strøm kan nå hen. Tæt ved huset nøjes jeg med kaustisk soda, som sprøjtes på fliserne. 

Ingeborg


Når lysten driver værket

Follow up på fliserensningen.

Her kommer så det endelige resultat efter fliserensningen af ca. 75 m2 terrasse, efter metoden beskrevet tidligere. Fantastisk :-) Som at få en ny terrasse :-)

Efter rensningen har jeg imprægneret stenene med vandglas i en blanding 1:5, sprøjtet ud over stenene med en billig havesprøjte fra Bauhaus til 60 kr. Den fungerede overraskende godt.

Håber det holder i mange år frem ;-))

Ser rigtig flot ud, spændende med habesprøjten, jeg brugte en mallerrulle fra jem&fix. Det er nemt at dossere og sikre ensartet lag

Annonce
Hej Niels. Gav du det først algerens, vasket med patiocleaner, tørre ind, gav det kaustisk soda/vand, tørre ind, og dernæst imprægnering med vandglas? Kan man gøre det i samme dags arbejdsgang? Tænker om man lukker kaustisk soda inde, når man imprægnerer lige efter?
Også gerne em udateret på dit fliserens resultat?👍
Der er forskel på, hvordan jeg behandler mine fliser. Der er trods alt forskel om de ligger mod nord eller mod syd og hvordan omgivelserne er. Træer? Skygge? Megen færdsel?. For nogle år siden brugte jeg udelukkende patio cleaneren på fliserne langs husets nordside. De ser stadigvæk pæne ud.
http://strikingeshave.blogspot.com/2015/11/fliserensning-med-nilfisk-patio-cleaner.html
På terassen ligger de gamle BELLAHØJ sekskantede fliser = ca. 60 m2, som er lidt mere krævende. Fugerne kradses op, fejes og spules, behandles med kaustisk soda, som er basisk, og ikke skader fliserne. Når det er tørt, fejer jeg med lys stenmel. Det er skarpt og fylder nu fugerne ud.
Jeg ville ikke bruge vandglas på fliser, fordi de jo bliver fugtige nedefra og jeg har fantasi til at forestille mig at vandglas  i frostvejr vil springe sammen med flisematerialet det er bundet til.
I grunden er det utroligt at vores fliser er så fine efter 50 år. Den, der har lagt dem, har gjort et flot stykke arbejde.Ingeborg

Når lysten driver værket
Jeg har læst tråden her med stor interesse! Vi er i gang med at klargøre fliser og herregårdssten samt gamle trappetrin. Indtil videre har proceduren været opkradsning af fuger, afvaskning med Nilfisk 120 med Power Patio terrassevasker som mundstykke.
Hernæst skures med Borup Fliserens, som er stærkt basisk (natriumhydroxid og kaliumhydroxid), som trækker i 30 min. og til slut skylles af.
Det har hjulpet helt gevaldigt! Men hvor længe mon det holder?

Vi overvejer nu imprægnering. Jeg er ikke stor tilhænger af nano-produkter og synes i øvrigt, det er svært at få overblik over, hvorvidt produkterne er miljøskadelige, bioakkumulerbare eller fx indeholder silikone - og i det hele taget er virksomme!
Vi er tilhængere af mere “naturlige” og gammelkendte produkter.

Hvordan er det gået for jer, der har brugt vandglas som imprægnering?
Og ja, som Ingeborg ovenfor skriver, vil fugten ikke alligevel trænge op nedefra?
På den anden side kan man vel forestille sig, at vandglassen vel blot sidder i fliseoverfladen, og lav og mos så får forringet deres levebetingelser netop der.

Mvh Vittings
Vittings: Hvis du er til naturlige og gammelkendte produkter, hvorfor bruger du så et kemisk renseprodukt, der er skadeligt for vandmiljøet?

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også