Renovere en PH5 lampe

Hej

Fik den anden dag fingrene i en billig PH5 lampe, dog med diverse buler og ridser på de forskellige lampeskærme.

Jeg har kigget lidt rund på diverse forums for ligesom at få et billede af hvordan jeg griber det an. Det letteste ville være at tage lampen, skille den ad og sende alle løsdele til en autolakerer. Det ville dog være ret kedeligt og jeg lærer ikke noget nyt

Mine spørgsmål er derfor:

Hvordan får jeg rettet diverse buler, gummihammer på en side og lidt hårdere træmateriale på modsatte side?

Hvordan grundbehandles lampen, når buler er udjævnet/glattet?

Mangler et rigtig godt fif til også at få rettet den store skærm, denne er ret skæv(vipper hvis man sætter den løse skærm ned på et plan bord)

Er det muligt at finde de originale NCS/RAL farvekoder der bruges til nye lamper?

Håber en af jer derude har været i gang med et tilsvarende projekt, og har tid at guide mig lidt på vej

 

m.v.h.

 

Jesper G

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Jesper

Hvis du nogensinde fandt ud af en løsning, så er jeg meget interesseret i at høre om den.

Mvh

Mikkel

Hej Mikkel

Desværre ikke, den hænger stadig på loftet og samlet støv. Familien af ældre mishandlede PH5 lamper er i mellemtiden bleve forøget med 3 og en enkelt 4/3. Nu mangler jeg også snart at få dem fikset

Anyone ?

Vh


Jesper G

Jeg har set at man bruger en sandpude der er overtrukket med skind som underlag, og så en gummihammer der er rund, så den ikke laver mærker.
Men at rette noget metal der er så tyndt, er ikke nogen ligetil opgave, og kræver erfaring eller et stort gå på mod, men det kan selvfølgelig gøres.
MHT til maling, ville jeg nok vælge efter slibning at grunde med sprayprimer, og så enten bruge spraymaling i mange tynde lag, med den rigtige tørre/hærde tid eller sende den til en autolakerer der har det rigtige grej til at få den helt flot.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Henrik


En sandpude - overtrukket med skind - forklaring er vist nødvendig her 👍

Man har en pose af skind, der fyldes hårdt med sand. Så kan man forme en bule eller hulning i denne som kan danne modhold. Der bruges så en rund gummihammer til at hamre bulen ud, ned imod sandpuden. 

Prøv at tænke på / google (youtube) sølvsmede der kan for de skønneste ting bare med håndkraft. Måske er der inspiration at hente der.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

ups dobbelt post


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har Erik forklaret det.
Fordelen ved en sandpude er et den er "død" når du slår på den. Årsagen til skindet tror jeg handler om holdbarhed... til en enkelt lampe skærm kan du sikkert klare dig med stof   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Henrik og Erik

Tak for forklaringen, jeg må en tur på genbrug og finde en skindjakke der kan lade livet til et godt formål

Skriver om resultatet herinde, dog nok først i gang iden kommende weekend.

VH 

Jesper

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også