Svømmende gulv til værelser

I forbindelse med vores ombygning af huset, vil vi lave svømmende gulv i værelserne kontra betongulv vi har lavet i øvrige rum. Dette var med tanke om at det gerne måtte være lidt hurtigere at regulere gulvvarmen.

Jeg har prøvet at gennemskue hvor tyk lag sand der skal bruges under de 400mm sundolitt vi ligger. Syntes ikke at kunne se det nogen steder.

Har efterhånden også læst mig frem til at man ikke bruger strøer, men ligger gulvplader (med spor) og derpå trægulvet. - Men er lidt betænksom ved dette. I mine tanker forestillede jeg mig at lave nogle stabile fix-punkter på beton-sokler og fastgøre strøer på disse og så ellers isolere m.m. under disse.

Hvad er reglerne og samtidig det bedste for at undgå en alt for knirkende trægulv?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej må jeg høre din erfaringer omkring hvordan det blev? da jeg har et ligende projekt igang. VH Johan

Hej,

Vi endte ud med en lidt anden løsning.

100mm sand

350 mm sort sundolitt 

100-120 mm beton

Fugtspærre 0.2mm

Kerto-strøer opklodset på kiler (rockwool mellem strøer, der ikke rører gulvvarme plader

Novopan gulvvarmee plader

Alu-pex gulvvarme slanger i både 16mm og 20mm

12 mm Trægulv


Indtil videre er vi ganske tilfredse med det, rummene er forholdsvis hurtigt varmet op i forhold til vores betongulv i øvrige store rum, hvilket er rart på en kold aften.

Indtil videre har vi ikke bemærket nogle uheldige konsekvenser ved konstruktionen. Vær dog MEGET forsigtig når slange skal ligge i og trækkes. Alupex er hurtig til at knække ved en for hurtig bøjning/ tryk.  Det kostede mig lige 3000 kr ekstra, da jeg ups'ede halvvejs og der ikke var nok tilbage af slangen til at begynde forfra. 😁



Hov  glemte opklodset Armeringsnet i beton

Sundolit er kappilarbrydende, så sand fungerer kun som afretningslag. Min erfaring er, at Leca er langt lettere at få klappet helt plant.

Gulvplader direkte på Sundolit, hvor gulvplankerne fastgøres i pladerne har været brugt i adskillige år til renovering af gamle huse hvor varmesystemet samtidig er omlagt til gulvvarme.

Særligt ved højisolerede huse kan det det være en fordel at undlade betonlaget for hurtigere varmeregulering.

Afhængig af belastningen, kan det anbefales at opbygge yderligere et lag gulvplader der fuldlimes. Det sidste lag kan udmærket være med spor til gulvvarmeslangerne.

Bemærk at krydsfinerplader giver en væsentlig stivere konstruktion end spånplader.

Gulvbrædderne skal monteres med hensyntagen til ekspansion grundet gulvvarmen og årstidernes indvirke på træet.

Varmefordelingsplader i metal med god varmelednings evne er et must med massive gulvbrædder i bredder større end de gængse 5".

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det var primært for at få et stabilt gulv. Læste andre havde lidt problemer med at gulvet kunne vippe ved tungere belastning som f.eks en seng

Hos en kammerat hjalp jeg med renovering af et gammelt hus nogenlunde som mit.

Gulvet i stueetagen:

400mm Sundolit på et afretningslag af Leca.

2x22mm gulvplader fuldlimet og lagt i forbandt.

22mm spånplade i skåret strimler med plads til gulvvarme. 

Pexrør lagt i varmefordelingsplader.

Massive gulvplanker fra Dinesen Gulve skruet i underlaget.

I en af stuerne står et flygel og stabiliteten er upåklagelig. Der er ikke brugt beton, og resultatet er bl.a. at temperaturregulering er betydelige hurtigere og mere præcis end i en tung konstruktion af beton.

... at arbejdet også var både hurtigere og lettere skal også nævnes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

... glemte et par detalje:

Min kammerats hus blev senere omlagt til jordvarme hvor den hurtigere varmeregulering havde en gunstig virkning på varmepumpens drift og økonomi.

En anden og uventet virkning var, at flyglet holder tonen bedre end før. Der går længere tid inden det skal stemmes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau

Lige et par spørgsmål.

1 Hvor tykt lag leca nødder og er det stampet før det bliver afrettet? og bliver leca ikke flytigt at gå på efter det er afretttet?

2 hvor lagde i radon/fugtmenbranen?

3 blev de to lag plader limet/skruet sammen?

4 det øverste lag 22mm spånplade, fungere det kun som spor for varmeslanger? og er de skruet fast til de to andre lag plade?

VH johan


Ad 1: Først blev resterne af det gamle lerstampede gulv, bygningsaffald og andet ragelse fjernet ned til fast bund. Bunden varierede herefter meget i dybden, men der blev lagt Leca så der mindst lå 15cm.

Jo - Leca er meget levende at gå på uden en eller anden form for sikring. Der var der lagt et lag rionet som udelukkende fungerede som sikring undervejs i arbejdet. Da Lecaen var afrettet, blev det klappet fast med skovle. Der blev gået på løst lagte brædder undervejs oven på rionettet så Leca og rionet ikke forskubbede sig.

Ad 2: Dampspærre blev lagt mellem isolering og første lag undergulv. Dampspærren virker desuden som radonmenbran.

Ad 3: De 2 lag undergulve blev både fuldlimet og skruet sammen. Det færdige resultat var som en massiv 44mm tyk krydsfinerplade.

Ad 4: Spånpladen som underlag for varmefordelingspladerne virkede hovedsageligt som spor for gulvvarmesystemet. Pladerne blev skåret i bredde der svarede til varmefordelingspladerne. Som jeg husker det, var "vingerne" på varmefordelingspladerne omkring 13 - 14cm. Pladerne blev skåret til det dobbelte så der var plads på begge sider med godt 1cm luft mellem varmefordelingspladerne.

Vendingerne blev skåret med en stiksav og pudset helt glatte for ikke af gnave på pexrørene. Manøvren er væsentlig billigere end færdigkøbte plader med spor.

De hjemmelavede spor for varmefordelingsplader blev både fuldlimet og skruet fast.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis