Regulering af ventilator, luftvarme

Hej

For to år siden skiftede jeg ventilatoren ud i mit gamle hess varmluft anlæg (kaliofere)
Jeg gik fra et forbrug på 250w til 30~40w i timen. Dette fordi jeg samtidig købte en ls control 5 ventilator regulering, så jeg kan køre hastigheden på ventilatoren trinløs, kontra den gamle med 5 faste trin.

Desværre stoppede denne med at virke for nyligt. Jeg har, for at have varme i huset, lånt en af en kammerat. Desværre kan denne ikke køre helt så langsomt. Det skal lige siges, at jeg har stillet på det lille potmeter i siden, som styrer minimum hastigheden, helt ned.

Erstatnings regulatoren gør at jeg bruger 80w i timen, og at det suser i kanalerne så det er uudholdeligt. Mit spørgsmål er derfor, er der forskel på de regulatore, altså deres minimum spænding? Eller er der en anden faktor jeg skal kigge efter, når jeg bestiller en ny?
Eller, har i en anden strømbesparende løsning?

Mvh


81 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan regulere mindstespænding på regulatoren. Hvordan? Der er nogle potentiometre på platinen - se montagevejledningen.. 

Du må ikke skrue minimumshastigheden længre ned end at der stadig skøvles luft frem. Hvis ventilatormotoren bare rører i egen luft uden at flytte noget, få den det for varmt og temperatursikringen slår til. 

Den strømbesparende løsning vil være en moderne ventilator - dimensioneret efter kanalnettets krav. Og når du nu varierer arbejdspunktet, og din ventilator kører nogle 1000h om året ville en EC-motor nok tjene sig hjem frem for en gammeldags AC-fætter. 

Suser det for meget, så sæt en lyddæmper i kanalen (hvis der er plads - de fylder at h... til)

Hej.

Er der mon nogen der har nogen mening omkring en ny og moderne ce motor til en Hess kalorifer CV20.
Har skiftet fjernvarmen ud med en varmepumpe, så det generer mig at ventilatoren spiser så mange watt

Mvh. jamaho
jamaho skrev den 25-10-2019 22:15:29

Hej.

Er der mon nogen der har nogen mening omkring en ny og moderne ce motor til en Hess kalorifer CV20.
Har skiftet fjernvarmen ud med en varmepumpe, så det generer mig at ventilatoren spiser så mange watt

 Hej

Jeg skal prøve at tage et billede af min i morgen, samt motor/typepladen.
Den jeg har, ligner nøjagtig den gamle. Også fra CV20. Men bruger 30/40 watt ved normal brug.
Mvh 
Her et par billeder af min ventilator, samt 'styring' af denneMvh
Rigtig mange tak for billederne. Må jeg forstå tingen således, at du alene har fornyet motoren til ventilatoren, og stadig bruger hus samt skovlhjul fra den originale HESS?
Min motor kører endnu, men jeg vil gerne prøve med en anden reg. af rpm end den originale trafo med udtag. Dersom motoren brænder af, må jeg så vide, hvor jeg kan få en erstatning. Vort hus er 37 år gl. og den motor der kører er er ca. 20 år. Har fundet frem til fabrikken i Italien, der lavede den orig. motor. De laver ikke EC motorer.

Mvh. jamaho
Annonce
jamaho skrev den 28-10-2019 20:06:23

Rigtig mange tak for billederne. Må jeg forstå tingen således, at du alene har fornyet motoren til ventilatoren, og stadig bruger hus samt skovlhjul fra den originale HESS?
Min motor kører endnu, men jeg vil gerne prøve med en anden reg. af rpm end den originale trafo med udtag. Dersom motoren brænder af, må jeg så vide, hvor jeg kan få en erstatning. Vort hus er 37 år gl. og den motor der kører er er ca. 20 år. Har fundet frem til fabrikken i Italien, der lavede den orig. motor. De laver ikke EC motorer.

  Velbekomme. 

Jeg har købt den hos en lokal auto/el mand. Den er købt til direkte montering. Den er 100% magen til den gamle. Og alt er nyt. Dvs ingen dele er flyttet rundt. 
Jeg ved desværre ikke hvad en ec motor er. Men denne kører meget lettere end den gamle, som jeg formoder var orginal fra hess.
Den gamle trafo havde 4 indstillinger. Og brugte en masse strøm.

Mvh 
Det lyder rigtig dejligt alt sammen. Kan den nye ventilator levere den fornødne luft.
En EC motor er en motor der hastighedsreguleres vha. jævnstrømsmagnetisering jo bevæget sig de sidste. Den er yderst økonomisk. Er enig med dig omkring trafoen.
Har du mon nogen anelse om, hvor man kan købe og hvad koster tingene mon?
MVH


Mvh. jamaho
Som skrevet så er den købt lokalt.
Skal se om jeg kan finde faktura, der står en beskrivelse af den. Og ud fra det fandt jeg den billigere efterfølgende. Det der står på motoren, som du kan se, giver ikke mange resultater.  Det er snart nogle år siden jeg søgte på det sidst. 

Regulatoren kan du nemt Google, og finde billigst pris på.
Mener den koster Ca 450kr, og ventilatoren 3000kr

Den kan meget nemt give nok luft. Kører Ca 25% nu. Maks.
130kvm etplans hus, 25c° i alle rum. Og alle spjæld åbne.
Fjernvarme trækker hess cv20. Og det virker rigtig godt.

Mvh 
Mange tak, endnu engang for alle de oplysninger du serverer på en sølvbakke :-).
Jeg har fundet ventilatoren på fabrikantens hjemmeside, så nu skal jeg så se at finde et sted og købe produktet. Regulatoren synes at være en alm. thyristor styring? Vi bor i et hus der er 210m2 med højt til loftet - og er bygget for 37 år siden. Omkostning til varme og varmt vand er ca. 3800 kWh/året. Vi har dog også en brændeovn. Har solceller på taget, så vi kunne være selvforsynende, men sådan vil forsyningsselskabet det ikke :-(
Afventer nyt fra dig.

Mvh.

Mvh. jamaho
Kan desværre ikke finde nogen leverandør, så ville blive glad om du kunne hjælpe med hvor du har købt?

MVH.

Mvh. jamaho
Der er yderligere 71 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også