Køleskab køler ikke

Hej.

har haft mit køle/fryse-skab slukket nogen tid og nu vil køleskabet ikke køle, mens fryseren virker OK. Ringede til Gram i onsdags og spurgte om der ver noget jeg kunne gøre for at få gang i det igen. Teknikeren jeg fik fat i sagde, at det sikkert var kølemidlet der var feset af og at der ikke var noget at gøre ved det. Helt normalt sagde han.

OK tænkte jeg og har så kasseret skabet i dag, men jeg ville gerne have kompressoren, så jeg klippede rørene og hvad opdager jeg.... Der er masser af tryk på  Uden for skabet virker kompressoren tilsynaledende også fint.

Nu er spørgsmålet så, hvad der så kan have været galt, eller om jeg har kasseret et skab der kunne have været reddet?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det i alle tilfælde for sent. Det kan sagtens være at han har haft ret. Selv om der fiser freon ud når du klipper rørene, er det jo ikke sikkert der har været nok til at holde begge afdelinger kolde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er dybt forarget!

Hvordan kan man tillade sig helt bevidst at lukke kølemiddel ud i atmosfæren uden hensyn til de store skader, som netop kølemiddel har på klodens klima, blot fordi man vil have kompressoren til et eller andet formål.

Dette gælder uanset om det er et gammelt køleskab med Freon eller de nyere, der godt nok ikke skader ozon-laget, men som bidrager kraftigt drivhuseffekten.

 

Nu havde teknikeren jo fortalt mig at gassen nok allerede var feset af, så jeg havde ikke nogen forventning om at der ville blive lukket mere ud. Der var R134a på skabet som har et kogepunkt på mindre end -20C, så havde der været hul på, som teknikeren sagde, ville det hele have været fordampet længe inden jeg klippede rørene.

Uanset undrer det mig stadig hvad det fejlede. Kompressoren startede fint som den skulle og det har åbenbart ikke været utæt. Jeg kan godt indse at det er for sent at gøre noget nu, men det er ærgerligt at kyle et skab ud som måske kunne have været reddet hvis man vidste lidt mere om hvordan det virker.

Anyway, tak for svar allesammen.

Jeg har gravet lidt mere i drivhuseffekten af R134a sammenlignet med CO2 og jeg synes måske det er lidt hys at blive forarget over at lukke gassen ud af et køleskab. Ikke at jeg synes man skal gøre det, men set i forhold til alt muligt andet, som folk ikke løfter et øjenbryn over, så kan jeg ikke helt få øje på det.

R134a har en GWP på 1430 over 100 år så 1g R134a svarer til 1430g CO2. Det lyder jo af meget, men der er heller ikke ret meget på. Fyldningen på et almindeligt skab, er i omegnen af 70g. Det svarer til  ca. 100.000g eller 100kg CO2. Til sammenligning udleder en personbil omkring 110g/km og flyvning med passagerfly ca. det samme pr person pr km. I runde tal svarer tabet af gassen fra køleskabet altså til at køre eller flyve ca. 1000 km. Skabet var over 10 år gammelt, men lad os sige 10 år for nemheds skyld. Så hvis vi sammenligner pr år, får vi at tabet af gassen fra skabet, svarer til at køre eller flyve ca. 100 unødvendige km pr år. Så kan man jo sammenligne med sine egne vaner og se om man ikke heller skulle tage cyklen til bageren, eller springe en weekend i Berlin over ;-)

Den med startrelæ og termostat kan godt afblæses da den kun har en kompressor, og den starter fint.
Jeg kan heller ikke blive forarget over det kølemiddel over hovedet. Jeg tror faktisk ikke på at man får tappet det af på en ordentlig måde efter at vi har afleveret det. Der findes så meget fusk på de områder.
Voldsomt regnestykke


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis