Murstensvægs bæreevne

Hej

Jeg har en større samling fyldte glasflasker, som jeg er ved at opstille i Millarco rack-system (12 cm hyldeknægte) på murstensvæg. Det ser efterhånden lidt voldsomt ud, og jeg er begyndt at tænke over, hvor meget vægt en murstensvæg egentlig kan bære. Der er vel 60-80 kg pr. m2 med vægten maks. ca. 5 cm fra væggen. Selve racksystemet er jeg ikke bekymret for, da jeg har monteret med dobbelt så mange skruer, som systemet egentlig kræver, og alle skruer er i mursten, ikke puds.

Skal jeg være bekymret for, om væggen kan bære?

For fagfolk givetvis et dumt spørgsmål, men ville være så ked af at se hele samlingen styrte i grus...

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Thomas


Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vel jeg tænke at en murstens væg sagtens kan bære mange hundrede kg....... vægten bliver jo fordel på flere sten så jeg ville personligt sove helt roligt, hvis det har sat op hos mig
Man sætter ofte overskabe op i et køkken med ganske få skruer. De er ca. 30 cm dybe, og fyldes med tallerkener. Så vægten ligger 15 cm fra væggen. Og det holder altid. Det er meget større belastning end du laver. Så helt enig det holder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, Erik. Der er mest den samlede belastning af væggen, der kan bekymre mig - der er ca. 12 m2 a ca. 60-80 kg pr. m2. Mvh Thomas

Thomas
dine hylder vil krølle sammen LANGT før din murstensvæg kolapser :-) og det er jeg 100 % sikker på
Tak igen, mfrost :-).

Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis