Rørisolering asbest eller?

Hej med jer.

Der er gangteret en klog en der har set denne type materiale før, er det noget der bare kan pilles ned, eller skulle man bruge nogle profissionelle til dette formål, tænker asbest eller lig. farlige materialer.

 


Kappie
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen asbest, bare rolig. det er en Rockwoll rørskål med noget omvikling som så er malet.
Det var sådan man gjorde i 60- og 70erne

Bjarne

 

Asbest var meget brugt omkring vinkler og bøjninger. Vi kommer med jævne mellemrum ud til rep. Hvor det gamle er med asbest.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har tidligere selv undersøgt sådan noget og fandt frem til at hvis det er blødt så er det formentlig ikke asbest - mens hvis det er stenhårdt så kan det godt være.

Vi har formentlig asbest ved bøjninger som nævnt tidligere.

Isolering af varmerør, hvor isoleringsmaterialet er asbest.

Anvendelsesomfang: Meget stort.

Varmesisolering af kedler, rør, beholdere og kanaler med kiselgur eller magnesiablandinger.

Periode: Frem til 1973 samt i mindre omfang til 1979.

Isoleringen i bøjninger m.v. er normalt udført med pap og lærred, ofte hvidmalet.

Pappen kan være asbestpap.

Isolering med asbestholdige blandinger er normalt ret hård i modsætning til mineraluldsisolering,

der oftest giver efter ved tryk.

Kiselgur der indeholder asbestfibre ses ofte i rørbøjninger, omkring ventiler og flanger

samt ved endebunde på varmtvandsbeholdere.

Der kan dog også forekomme lige rørstrækninger, der er isoleret med kiselgur indeholdende asbestfibre. Asbestisoleringen findes ofte på gamle installationer i loftrum eller krybekældre.

Asbestpap ses på lige rørstrækninger. Ofte er der uden på asbestisoleringen lagt et

nyt lag mineraluld, derefter et lag pap og yderst et lag lærred.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Få det undersøgt af et uafhængigt firma. Der er ikke nogen herinde der kan svare dig på det med 100% sikkerhed da asbesten ofte er blandet og udgør en mindre del af selve isoleringen og ikke nødvendigvis er brugt i hele din rørisolering.

Jeg har selv fået saneret nogle meter rør med brun asbest, og isoleringen ligner den du viser. Det kan være gazeomvilket stenuld/rockwool, men der kan også være blandet asbest i specielt ved bøjninger og Tees... Gazen kan være asbestbestandig, og hvis du kan se et lag af noget papiragtigt materiale inderst kan det også indeholde asbest. 

Kort sagt. Vil du vide det tager du en prøve 2-3 steder hvor du ved hvert sted sørger for at få alt materiale med, dvs gaze, uld, papir. Aftal med laboratoriet at de skal analysere per prøvetagningsted og ikke per materialetype. Jeg brugte Gorritas i Kolding. Fin service og svar to dage efter.

Husk du kan trække saneringen fra i Skat

Jeg ved at tråden er gammel, men jeg prøver lige alligevel. Min kæreste tog noget rørisolering ned i kælderen. Han siger der var blød og ligesom rockwoll der var kommet noget gibs agtigt rundt om og så malet hvid - jeg er blevet bekymret for, om der kan have været asbest i. Han siger som sagt der var blød at skære ned over der hele - kan nogen af jer se ud fra billedet, om der er asbest i? Her tænker jeg især på billede nr 1 hvor man kan enden.  
Huset er fra 1964 og det er rørene formegentlig også
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kan ikke sige ud fra billederne alene om der er asbest i. Det er der ingen herinde der kan. Men i 60erne/70erne var brugen af asbest på sit højeste. Hvis du er bange for at kælderen er kontamineret så tag nogle tape prøver rundt omkring og få det testet.
Okay tak for svar! Min kæreste mener at det var rør med Rockwool rundt om og så nogle jernwiere til at holde rockwoolen og så gibs rundt om. Han sagde det var blød at skære ned, så jeg må håbe det har været uden asbest. Men ja måske jeg skal få taget sådan nogle prøver 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er det ikke fuldstændig ligegyldigt at få taget prøver, når isoleringen er taget ned.

fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også