Rørisolering asbest eller?

Hej med jer.

Der er gangteret en klog en der har set denne type materiale før, er det noget der bare kan pilles ned, eller skulle man bruge nogle profissionelle til dette formål, tænker asbest eller lig. farlige materialer.

 


Kappie
Hej med jer. Der er gangteret en klog en der har... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer vel an på hvordan man bruger sin kælder. Jeg sover fx jævnligt i min.
Jo det er det måske nok. Jeg var bare interesseret i at høre, om i måske vidste noget om det ud fra min beskrivelse og billeder - altså om vi kan have været så heldige, at det bare var rockwoll med jernwiere og gibs som han beskriver det? Eller om det er et helt usansynligt scenarie? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
For mig ser det ud som Rockwool Med ikke en wire men en jerntråd om. Rockwoolen er så omgivet af gaze, der er malet.

fase
Det så ud ala det her - som du skriver med jerntråd rundt om. Det brune der er mellem rockwoll og jerntråden kan det indeholde asbest? Altså det “stof” der eller hvad man skal kalde det. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det brune er pap, som holdes fast med jerntråd. Uden om det hele er et tyndt lag jute, som i modsætning til pappet, kan overmales.
Hvis rørene lægges skjult kan juten være erstattet af lag tyndt lag pap med asfalt. Det er det sorte på billedet.

fase
Annonce
Tak! Hvor ser du noget sort der kan indeholde asbest? :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fabrin skriver ikke det indeholder asbest men asfalt
Det sorte er viklet rundt om rørene og indeholde IKKE asbest

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay tusind tak, så skal jeg ikke være bekymret :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det bløde er mineraluld(Rockwool/stenuld) og ikke asbest.
Pappet der er omviklet for at holde mneralulden på plads med ståltråd kan være asbestholdig pap. Da der gennem tiden er brugt utallige forskellige mærker der kan have asbest i. Det er ofte her mange misser, at der er asbest ifm. med isolering af rør i private boliger fra før 1972 Har selv fået testet i to forskellige steder i et hus fra 1930erne hvor dete ene sted var asbestholdig pap (ældre renovering) og det anden sted ikke var (lidt nyere)
Det yderste vævede bånd kan have - men har sjældent asbest i.

Send nogle rester af det yderste vævede og pappet/papiret til test. Er der asbest i så sørg for grundig rengøring efter faglig vejledning. 

Og næste gang i skal renovere isolering, fjerne loftsplader, tage vinylgulv op, fjerne fliser(fliseklæb) etc eller generelt lave renoveringarbejde i noget der er bygget mellem 1930 og 1989 - så få det testet da der altid er asbest anvendt i mere elel rmindre omgang i de boliger der er renoeret eller bygget i den periode.

Vær opmærksom på at håndværkere ingen grundig uddannelse har i hvad der er abest eller ej. Der skal baguddannede til.




Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også