Renovering af snedkerværktøj

Hej.

Jeg har i mon mors skur fundet en kasse med gammelt snedkerværktøj. Det ser noget medtaget ud, men ikke værre end at jeg tror en kærlig hånd og passsende opslibning kan redde det meste. Det ligner god kvalitet, bere lidt ramponeret. Fedt hyggeprojekt :-)

Der er tale om sneglebor med firkantskaft til håndboremaskine (borsving), fine høvle i træ, et par bugthøvle og en masse stemmejern. Udfordringen er at jeg ikke ved ret meget om snedkerværktøj og derfor har brug for at vide lidt om skærgeometrien og metoder til oplibningen. Er der nogen der kender en god online kilde, en god bog eller andre kilder til dette? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det ellers ikke er helt hærget, kan man som regel se hvordan det har været sleben, og på den måde få dem sleben skarpe og velfungerende igen.

Vi prøver igen, i morgen --

Ja man kan godt lure lidt af det, men noget af det er tydeligt slebet "forkert" og skal enten reddes eller kasseres.

Har forsøgt mig med et af de mest ramponerede bor og nu virker det, meeeen det river lidt rigelig, så der er plads til forbedringer.

Høvlejern er en af de ting der kan være meget udfordrende, da vinklen på jernets slibning er afhængig af vinklen den er "stukket" igennem høvlen.
Husk i øvrigt at et høvlejern har 2 vinkler på slibningen, feks 15 grader på den store, og så en meget tynd lille vinkel på yderligere 2-5 grader, som er det der bryder spånen.
Prøv at tjekke en mand ud der hedder Paul Sellers på youtube, hvad han ikke ved om gammelt håndværktøj og dets vedligeholdelse er ikke værd at vide.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak. Jeg prøver atkigge lidt YT.

Der er også den opgave ud over de vinkler som Henrik nævner at hele ægget skal være lige og stort set vinkelret på længderetningen ( der er lidt at give af når man hamrer den fast med kilen). Ellers vil den tage mere i den ene side end den anden


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis