Fejl på fyr

Hej

Jeg har desværre en fejl på mit Baxi naturgasfyr der blev installeret sidste år. Når jeg slår fejlkoden op, så står der "Fejl, pressostat" og under udbedring står der "Kontroller vandtryk, efterfyld evt".

Jeg kan se at vandtrykket står på 0, men når jeg så vil efterfylde, så drypper det fra undersiden af denne pumpe ved gulvvarmen.

Jeg har prøvet at stramme rundt omkring pumpen, men uden held? Hvad gør jeg?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal under alle omstændigheder have trykket op på 2-2,5 bar, for at få fyret i gang så må du lade det dryppe.
Hvis det ikke hjælper at spænde møtrik under pumpen er det måske fra oven det kommer. Prøv at se om der er striber hvor vandet har løbet. I så fald må møtrik for oven også spændes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Problemet er at når jeg fylder vand på, så løber det ud næsten lige så hurtigt som det kommer ind. Fra 1 til 0 bar tog ca. 10 sekunder at løbe ud. Som jeg lige kan se (er lidt handicappet med en skulder der ikke kan bevæges), så løber det ud af pumpen, ikke af forskruningen.
Der er 2 ting.
Det skal være tæt, og det skal tage langt længere tid at få trykfald ved lidt dryp.
Det skal også tage mindst 1-2 minutter at fylde op til 2 bar. Det hurtige trykfald ved den lille utæthed kunne tyde på at din tryk ekspansions beholder er defekt. Så tager det typisk få sekunder at fylde op, og igen få sekunder for trykfald hvis der er en utæthed.
Det er ret uheldigt her til påske.
Har du mulighed for at lukke af til gulvvarme og kun have varme på radiatorer eller kører du kun med gulvvarme ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har ikke umiddelbart mulighed for kun at lukke for gulvvarmen nej. Men det er ikke en lille utæthed der er. Det VÆLTER ud af cirkulationspumpen jo mere vand jeg fylder på. Jeg har snakket med en livline, og vi er blevet enige om at skifte pumpen i morgen. Jeg har fundet en Grundfos Alpha2 25-40 130mm, men har lige et spørgsmål til denne. 40 er effekten af pumpen har jeg kunnet se, og 130mm er afstanden mellem tilslutningerne. Men de 25 kan jeg ikke få bekræftet. Jeg gætter dog på at det er størrelsen på rørene - er der nogen der kan bekræfte det?
Annonce

Grundfoss typebetegnelse er først indvendig diameter af rør på suge og trykside i mm altså 25 mm . Det næste er tryk, altså maks  løftehøjde som er 4,0 m  og det sidste er indbygningsmål. Den pumpe du vælger hr 1 1/2 " gevind

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen. Jeg har efter lang tids søgen fundet en pumpe, fået den skiftet, og nu virker det igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis