MDF på pudset murstensvæg?

Jeg er ved at renovere en lille mellemgang i en tilbygning, hvor den ene væg er den gamle ydermur fra den oprindelige bygning. Muren er pudset og der er savsmuldstapet på. De andre vægge er lavet af fibergips på træskelet.

For at slippe for at pille tapet af og/eller fuldspartle murstensvæggen har jeg overvejet at dække væggen med MDF plader og sætte filt på, men jeg er lidt i tvivl om, om det er en god løsning?

Andre (nemme) løsninger er naturligvis også velkomne 😊
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MDF er ikke egnet til byggeri, men til møbler. Anvend alm. gips eller fibergips.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for dit svar. Er det virkelig fuldstændig no go?

Der er ikke mere plads at tage af, så der kan ikke sættes træskelet op til gipsplader. Ideen var først at klæbe fibergips på med et eller andet - men er bare ikke sikker på hvor holdbart det egentlig er og tænkte derfor, at MDF var nemmere at skrue fast...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du beholder din savsmuldstapet under en plade har du lagt frøet til en gang svampevækst. Det er nemlig organisk materiale som bliver lukket inde.
Det er lettere og meget bedre at hugge det puds af og så pudse det op igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ved den mindste smule fugt vil mdf pladen bule og blive underlig...og specielt en ydervæg vil der være forskelle i "luftfugtigheden" omkring pladen.
Hvis man skulle følge din ide med mdf, ville det kræve at du først forsegler pladen mod fugt på begge sider og ikke mindst alle kanter flere lag(og den suger som en sukkerknald), med feks lak og det bliver helt sikkert dyrere end at købe en fibergips plade.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg kan se, at jeg er blevet misforstået en smule - murstensvæggen var en ydervæg i det oprindelige hus, men da der senere er bygget til, er det nu blot en væg midt i huset.

Men øv, det lyder som om jeg må bide i det sure æble og få tapetet af og pudset væggen om.

Tak for jeres kommentarer 👍
Hvorfor ikke bare fuldspartle den væg klart den nemmeste og billigste løsning, det er altså ikke så svær at spartle en væg der findes masser af guides på youtube.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også