Udskiftning af radiator til hånklædetørre

Jeg har ikke rodet med varmeinstallationer i huset før og håber derfor på lidt hjælp.
Det er et naturgasfyr (HS-TARM) med tilhørende radiatore i alle rum samt gulvvarme i bad og toilet. I badeværelset er der både gulvvarme og radiator og det er netop denne jeg ønsker byttet til en håndklædetørre- model.
Sker der noget ved at tappe alt vandet af systemet?
Gøres dette blot samme sted som man efterfylder vand, og er det nødvendigt at åbne for udlufterne rundt om i hytten?
Skal strømmen slåes helt fra fyret?
Har det betydnng at der sidder en styreenhed uden for fyret der natsænker og styre hvilke perioder der skal være varmt brugsvand?

Grunden til min nervøsitet er at jeg har en idé om det ikke er alt for smart at fylde nyt iltholdigt vand på hele systemet, er det mig der er pyldret eller har det noget på sig?

På forhånd tak...

Peter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis du skal tappe vandet af anlægget er det samme sted som du påfylder vand, og du skal slukke helt for fyret, cirkulationspumpe etc.

Du har ret i, at nyt vand indeholder ilt, og det tærrer på rørene, men at du tømmer anlægget helt og fylder det op igen en enkelt gang, har jeg svært ved at se de store problemer i.

Da du skal lufte ud efterfølgende alligevel, ville jeg åbne for en udluftningsventil EFTER at du har åbnet for aftapningshanen.

Men jeg mener at jeg har læst om netop udskiftning af en radiator til håndklædevarmer i GørDetSelv bladet, hvis du vil følge yderligere op på det.

God fornøjelse
Hvis du skal arbejde med anlægget er der jo ikke rigtig noget alternativ - du bliver nødt til at tappe vandet af og fylde nyt (iltholdigt) vand på! :wink:

Jeg ved ikke, om metoden kan lade sig gøre med trykekspansion (jeg er ikke klar over, hvordan sådan en fætter virker), men jeg har fået det råd, at man efter påfyldningen skal hæve temperaturen i anlægget til 90gr, da dette skulle medføre, at en stor del af ilten frigives som luft med det samme.

Du har sikkert styr på det, men for en sikkerheds skyld: lad være med at åbne udluftningsventilerne før vandet er tappet af :shock:

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hvis vi snakker om et badeværelse, hvor der er klinke/flise gulv samt gulvafløb, så vil jeg IKKE tappe vandet af anlægget, men derimod stoppe fyr samt cirkulationspumpe. Skru radiatoren af, og det nødvendige vand vil løbe ud, og kun det.
Senere skal du jo naturligvis efterfylde samt lufte ud.

Mvh

Mvh.
bodker

Der er selvfølgelig en god pointe i at forsøge at bevare det gamle vand i videst muligt omfang, især hvis det er et badeværelse på 1. sal, da der så vil være en del vand, der står under niveau, og som der derfor ikke er nogen grund til at tappe af.

Hvis badet er i stueetagen vil alle radiatorerne (langsomt) blive tømt, så genbruget mindskes. Desuden vil "arbejdspladsen" konstant være våd!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Tak for de mange hurtige råd, jeg valgte at tømme hele anlæget da tilslutningen sad helt nede ved gulvet. En lille lærestreg jeg kan give videre her på falderebet skal være at det ikke altid er en god ide at satse på at genbruge alle de gamle "fittings" da meget sidder ret godt sammen efter 40 år. Jeg skulle bare have købt det hele og så leveret overskydende tilbage, det havde sparet mig for et par timer i går aftes.
Ellers ser det godt ud, der er dejligt at få lidt mere gulvplads nu når den gamle radiator er væk, og det var en nydelse med varme håndklæder her til morgen biggrin

Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis