Pumpe uden flow

Hej 

Jeg sidder og har et problem med mit nye solvarme system.

kort om anlæget:

Solvarme der levere varmt vand til en 1000L beholder i mit skur. det fungere

mit problem er at jeg ikke kan få varmen fra beholderen til varmesystemet i huset. 

Der er en shunt ventil som jeg har fået styr på vender rigtigt, og der er en pumpe der skal pumpe vandet over til huset, denne sidder paralelt med fyret i huset, den kører, men der kommer ikke varme over gennem rørene (de er ikke stoppet og ej lukket for en kuglehane).

Da det på mig virker som om der må være nogte der forhindre flow har jeg skruet helt op for gulvarmen og for vores håndklædetører samt slukket fyret for at dette ikke forplumre hvad jeg ser. til mit hus er der en rumføler der, gennem en shunt, justere på returen til fyret, denne har jeg forsøgt at stille til fuld varme = åbenventil.

Jeg synes jeg har forsøgt alt hvad jeg kan komme i tanke om. og mangler derfor virkelig indput og ideer.

Mvh Morten

 


Morten
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Shunten skal jo blande koldt og varmt vand, prøv at skrue helt ned for shunten. Cirkulationspumpen køre den med variabel eller fast hastighed? For det har betydning for flowet, altså hvor hurtigt vandet bliver flyttet.
Når du ikke kan få varme gennem rørene fra din akkutank, må det enten være omtalte shuntventil eller pumpen der er noget galt med.

Har du ikke mulighed for og lægge et billed på af omtalte shuntventil og dens omgivelser her på siden. Det vil gøre det lidt nemmere og fjernfejlfinde.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

jo da. her er et billede:

 

her er et billede af den pågældende enhed.

shunten står her så den kun sender kolt vand til pumpen. men man kan hive styre enheden af og sætte selve enheden så den kun sender varmt vand ind. pumpen er en upm3 hybrid uden PWM styring.(søg google: Grundfosliterature-5439492.pdf ) den er sat til se neden under:

 

 


Morten

inde i huset ser det således ud og er jo noget mere kompliceret end diagrammet. men solvarme og fyr sidder i direkte parallel kun med en shunt imellem  til returen til fyret.

 


Morten
Skrevet af mortenpg på 13-04-2017 15:41

inde i huset ser det således ud og er jo noget mere kompliceret end diagrammet. men solvarme og fyr sidder i direkte parallel kun med en shunt imellem  til returen til fyret.

 

Men gud, det er ikke til og se skoven for bar isolering.  

Forudsat pumpen virker og kører, kan du kunne få det varme vand til og tage en tur ind om anlæget, ved og tage det hvide hoved af shuntventilen og regulere den ved håndkraft. 

Men om det varme vand bare tager en runde ind baglæns i kedlen og tilbage til akkutanken gennem returen, ved jeg ikke. Dog skulle du kunne mærke temperaturen på rørene ændre sig der hvor vandet løber. 

Det er desværre nok de mest "begavede" ord, jeg kan finde frem med de oplysninger der er til min rådighed lige nu.

Du må prøve og fortælle lidt om hvor varmen "løber" hen, hvis den altså "løber".  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

jeg får ihvert fald ikke varme gennem rørene ind til huset (andet end det der vandre på rørene fra fyret). det  er rigtigt jeg kan styre den hvide ventil ved at tage styringen af (eller jeg kan skrue op for varmebehovet på min rum varme enhed, jeg sætter den evt til 30 grader så åbner den (vi har 21 graderi huset). jeg kan også sætte den til et behov på 15 grader, så lukker den.). jeg har prøvet begge uden at det ændre noget for mig.

Jeg har slukket fyret for at jeg ved at det ikke er derfra varmen kommer hvis den kommer igennem. men det gør den ikke.

rørskoven i fyrrummet er fordelingen til radiator og gulvvarme og varmt vand samt koldt vand til VVB. Jeg synes det er beskriver systemet bedst er det diagram jeg har lavet til solvarmen. 


Morten
Har det virket før ?
Så kunne det måske være en luftlomme?

Vi prøver igen, i morgen --
Shunten over solvarme pumpen virker, det er tjekket. ved at åbne systemet og se ned til den for at se hvordan den står. og det passer med reguleringen.
pumpen ved jeg ikke hvordan jeg skal tjekke. men den lyser som den skal og giver korrekt feedback samt man kan hører at den kører. jeg ved dog ikke hvordan jeg skal tjekke om den rent faktisk levere noget vand andet end ved at der kommer varme over til huset. kan dette gøres ved et åbent kredsløb på en (helst ned) måde? altså se om pumpen levere noget ud i det åbne kredsløb? pumpen skulle kunne levere op til 7 m og vi bor i et plan uden kælder eller hældning på grunden.

Jeg tænker bare højt her, på mig virker det som om der sidder en prop/klud i et sted, jeg kan bare ikke finde den.

Morten
Ja ok Morten. Men diagrammet siger bare ikke noget om hvordan du styrer systemet og hvor de forskellige følere sidder. Når jeg kigger på diagrammet, skulle du kunne få vandet fra akkutanken til mindst og kunne cirkulere baglæns gennem kedlen, forudsat kedlens pumpe er slukket. Det er desværre ikke meget det diagram siger. Der skal et detaljeret diagram til, hvis jeg skal kunne finde noget og sætte fingeren præcist på noget.

Pumpen, det er ikke nok der er strøm til den, den skal også kunne rotere, dvs der må ikke sidde en urenhed og spærre så den ikke kan løbe rundt.

Det er ikke en kontraventil der vender awer, der laver problemerne ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af je_ns på 13-04-2017 20:19
Har det virket før ?
Så kunne det måske være en luftlomme?

 

Det har ikke virket før, (hvad jeg ved af) solvarme systemet har kørt nok en uge i alt. det er et nyt anlæg. (Fyret  virker fint og husets varme her fra). 

Jeg havde først et problem med at få selve solvarme kredsen (den op til solfangerene) til at virke med pumpen der til, og før der kom varme i tanken opdagede jeg ikke om der var flow til huset, men det var der højest sansynligt ikke da jeg ikke formoder det har ændret sig.

Så kunne det måske være en luftlomme? ja, det kunne det vel, men jeg ved ikke hvor den skulle gemme sig fra pumpen (der er tale om) går røret op til toppen af buffertanken i en hældning af maks 20-25 grader fra lodret så alt luften der ville være i/ ved pumpen må da komme op i buffertanken? min erfaring med pumper er at bare der ikke er luft på sugesiden og i pumpen skal den nok få en luftlomme der ligger i et andet rør med. tænker du ikke også det?      

 


Morten
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis