Luft-vand varmepumpe til gulvvarme og forbrug

Hej LDS'er, er ved at lægge sidste hånd på annex til datteren og har i den forbindelse købt ældre/brugt luft til vand varmepumpe (Vanvex 185) der virker ganske fint. Har tilsluttet koldt vand og den varmer det fint op til ca. 60 grader.

Vanvex 185 er én lukket enhed med indbygget veksler, kompressor og vandtank, så der er ikke nogen ude/indedel, det hele står indenfor. Den trækker mere varme ud af luften indefra og blæser den kolde luft ud. 

Håber der er nogen herinde der ved lidt om at tillsutte gulvvarme shuntpumpen (Altech) én kanal. Som jeg forstår det, er de 4 ind/udgange som følger:

  • Gulvvarme frem. Her sidder også en ventil/føler der åbner når rumsensoren "kalder" på varme.
  • Gulvvarme retur. 
  • Varmt vand frem. Her sidder også en ventil/føler der åbner når der er behov for mere varme op til ca. 30 grader. Kobles direkte fra varmepumpens vandbeholder varmt vand udgang.
  • Retur til anlæg. Er lunken vand der skal sendes retur til varmepumpens koldt vand indgang.

Da jeg også vil benytte varmepumpens varme vand til forbrug i bruser og håndvask, da tænker jeg at der skal indsættes en kontraventil på koldtvands tilkoblingen, så shuntens retur til anlæg ikke kommer i koldt vands forbrug. 

Er jeg på rette vej eller helt forkert på den? :-)

Billede1: Blyants skitse over diagrammet

Billede2: Rodet setup, som er på vej, inden kobling af shunten.

GDS'er af natur :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tænkt dig at bruge varmt vand fra samme streng både til gulvvarme og bruser?
Og lige en lille note, du må ikke selv rode med brugsvandet.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hej Epoxymanden,
Ja, jeg vil tage varmt vand nåde til gulvvarme og bruser. Der er tale om et skur/annex til en person og gulvvarme arealet er kun 20 kvm.
Luft til vand varmepumpen har stået i et stort sommerhus der levrede til begge formål.
Er godt klar over forbrugrugsvandet kræver en autoriseret for tilslutning. Jeg vil blot lave/forberede det meste, så det bliver nemmere og dermed billigere.
Og vil blot validere om jeg er på rette vej inden VVS'er ringes efter 😉

GDS'er af natur :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er der ikke fire studse på anlægget, en til frem og retur på varmesiden og en til koldt og varmt vand.?

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

På varmrpumpen, som også er tank, er der 1 koldtvands indgang og 1 varmtvands udgang. Det er samme som en vandvarmer, blot kan denne her også varme vandet med varmepumpen og 1kw elstav.
Det jeg ønsker at gøre er tilkoble gulvvarmen som jeg læser andre med succes har gjort, men jeg kan ikke finde artikler over hvordan retur fra shunten skal kobles.

GDS'er af natur :)
Umiddelbart er den kun beregnet til opvarmning af brugsvand.
Skal ikke kunne sige om du kan anvende den indbyggede varmespiral "omvendt", men hvis du skal have noget held med det er det ihvertfald den du skal have tilkoblet gulvvarmen så.
Der står dog at den kun kan producere 185 liter varmt vand i døgnet så om det er nok er jo spørgsmålet........

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også