Hvilken kompressor??

Hej.

nogen herinde der kan fortælle mig om jeg skal gå efter en kompressor med 10 bar eller skal man tage en med 3 HK istedet....

har P.T. en på 2 HK. og vil gerne lige et takt op.

Kort sagt....hvad får man mest ud af....HK. eller BAR????

P.S. HK=hestekrafter

tak på forhånd..


Charles
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen....
Trykket (bar) har ikke noget med motorens størrelse (HK / KW) at gøre..
Så har du ikke brug for det høje tryk synes jeg ikke du skal vægte det ret højt.
Det man som regel har brug for, er effektiv liter luft pr min. (ikke slagvolumen)
Kompressorer i den billige ende har det med at overdrive effektiv luft pr minut.

Hvilken kompressor har du i dag, og hvad bruger du af luftværktøj?

Vi prøver igen, i morgen --
Det er muligt jeg har misforstået noget, men hvis man har den samme volumen på tanken, men højere tryk, må "mængden" af luft, hvis man kan sige det sådan, vel også være større.
Skrevet af Grillbill85 på 12-04-2017 13:25
Det er muligt jeg har misforstået noget, men hvis man har den samme volumen på tanken, men højere tryk, må "mængden" af luft, hvis man kan sige det sådan, vel også være større.

 

Ja det er rigtigt nok, men 20%. Jeg mente mere i stil af hellere en 48-100 liter end en på 24..

 

Ja det giver jo lidt ekstra luft i beholderen, men som nævnt er beholderen på 24 liter, giver det kun 48 liter luft ekstra, og eks. burde en 2,5hk kompressor give 250 liter luft pr minut.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
men tilbage til trådstarter spørgsmål, hvis valget står mellem en kompresser med 2 hk og 10 bar, eller 3 hk og 8 bar, så tag 3 hk.. medmindre du ved du skal bruge de 10 bar til noget...
Skrevet af je_ns på 12-04-2017 11:34
Hej og velkommen....
Trykket (bar) har ikke noget med motorens størrelse (HK / KW) at gøre..
Så har du ikke brug for det høje tryk synes jeg ikke du skal vægte det ret højt.
Det man som regel har brug for, er effektiv liter luft pr min. (ikke slagvolumen)
Kompressorer i den billige ende har det med at overdrive effektiv luft pr minut.

Hvilken kompressor har du i dag, og hvad bruger du af luftværktøj?

Tak for velkomsten....

Jeg har en ældre jeg købte i Harald nyborg for mange mange år siden og den lyder på 230 L/min og som skrevet på 2 HP....

har noget luftværktøj som kræver min. 6,5 arbejdstryk og der kan den gamle ikke følge med....synes jeg...

Så derfor er jeg kommet i tvivl om det er bar eller kræfter jeg har brug....

 

 


Charles

Jeg havde sådan en her fra Harald Nyborg, den ydede langtfra hvad den var lovet, og så larmede den helt forfærdeligt, så jeg tror det er ret almindeligt at små billige kompressore ikke yder ret meget.

Jeg købte sådan en tjep istedt for, den larmer ikke, og er nem at flytte rundt, bruger den kun til små jobs, har en 5½ hk Stenhøj med 300 l tank, men starter den kun sjældent op, efter jeg købte Tjepén, som kostede 1100kr med moms på tilbud. LINK Tjep

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af Maxxi på 12-04-2017 15:48

Tak for velkomsten....

Jeg har en ældre jeg købte i Harald nyborg for mange mange år siden og den lyder på 230 L/min og som skrevet på 2 HP....

har noget luftværktøj som kræver min. 6,5 arbejdstryk og der kan den gamle ikke følge med....synes jeg...

Så derfor er jeg kommet i tvivl om det er bar eller kræfter jeg har brug....

 

 

Hmm hvis det kræver 6,5 bar burde 8 bar jo også være nok, problemet kan være at den bruger luften så hurtigt, så motoren ikke kan holde trykket over 6,5 bar ret længe..

Som andre har skrevet, et er hvad kompressoren er opgivet til, noget andet er hvad den rent faktisk yder..

En helt anden ting er luftslangen, har tidligere haft en spiralslange, som enten havde været bukket, eller også på anden vis bare ikke kunne levere nok luft igennem, så det gav en væsentlig forskel at købe en ordenlig slange.

 

Skrevet af je_ns på 12-04-2017 16:09

Jeg købte sådan en tjep istedt for, den larmer ikke, og er nem at flytte rundt, bruger den kun til små jobs, har en 5½ hk Stenhøj med 300 l tank, men starter den kun sjældent op, efter jeg købte Tjepén, som kostede 1100kr med moms på tilbud. LINK Tjep

 

 

 

Kan den drive en søm/dykkerpistol ?
Jeg kunne nemlig godt bruge en lille sag som den, men er lidt nervøs for om man skal stå og vente på trykket kommer tilbage hvis man skyder 10-15 stifter i, sådan hurtigt efter hinanden.
 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis