svingende spisebord

Jeg har et HAY bord -  Copenhague Desk - CPH10. Fra første færsd  har jeg haft problemer med at det er ustabilt. (Det svinger på den lange led) Jeg har altid troet at det var pga. ujævnt gulv i  min lejlighed, da det var det jeg fik afvide da jeg reklamerede i sin tid. Jeg er nu flyttet i nyt hus og har fået et helt lige gulv, men svingeriet på bordet er være end nogensinde da jeg nu ikke kan sætte bordenden op mod en væg. 

Bordet har egetræsbordben der temmeligt robuste ud og imellem disse er der en planke der er skruet op i bordplanen og ind i benene.

Er der nogen der ved om der kan gøres noget smart ved bordbenene? Kan der kiles et eller andet ind mellem dem og den planke der går på tværs?  Vi har prøvet alt mulig med at sætte ”dutter” på benene osv, men det hjælper slet ikke, da bordet ikke vipper men svejer/svinger fra side til side.

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Nu er det svært at sidde her og se om ustabiliteten skyldes "slub" i benenes befæstigelse på bordpladen eller det er den tilsyneladende tynde bordplade der giver sig. Hvis det er det første der er grunden, hvilket du kan se ved der er noget der "gaber" neden under bordet når du skubber til bordet i langsgående retning, vil det være et spørgsmål om og skille, lime og skrue på igen. Skyldes skavanken at bordpladen giver sig er kuren nok der skal limes og skrues forstærkninger under bordpladen i længderetningen.

Et er både sikkert og hvis, et bord til 6,5 kg kroner skal kunne stå sikkert uden og "gynge" i længderetningen på selv et ujævnt gulv.

Prøv og finde ud af hvor det går galt i konstruktionen, inden der kan sættes en endelig diagnose så patienten forhåbentlig kan kureres for sine dårligdomme.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis benene sidder løse kan du lime dem, kan du få benene "ud af hullerne" så du kan få godt med lim i, er det det bedste. (evt med PU lim hvis de sidder meget løse)
Men det ligner en konstruktion, der er ustabil på den lange led, nogle små skråstivere fra ben til den midterste planken, ville løse problemet, men jo næppe en pæn løsning på det elegante bord.

Var det mig, og skulle der laves stivere, blev det i ø4mm og ca 200 mm lange i rundstål (EVT. rustfri poleret), og lave den v formede, så bunden af V er skruet på midterplanken, og spidserne på hvert sit ben.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis