Male direkte på spartlet letbeton?

Hej

Jeg har spartlet et par vægge i mit køkken. De skal have et "pudset" udseende så de passer til de øvrige vægge, og da jeg ikke kan pudse, vil jeg male dem med en skalflex fin strukturmaling. Kan jeg male direkte på letspartlen, eller skal jeg grunde med blå vand først? Strukturmalingen bliver efterfølgende malet med to lag vådrumsmaling

Håber I kan hjælpe.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid godt at starte med en hæftegrunder, før maling. Kigger man i vejledning for dette produkt anbefaler de Skalflex multigrunder for påføring. Det er for at væggen ikke er så sugende, så man får mere ensartet påsmøring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, tak for det.

En anden ting: Er en spartlet og malet væg meget svagere end en væg der har både spartel og et tyndt pudslag under malingen?

Og en tredje ting: Bør strukturmalingen ikke skjule evt små ujævnheder på den spartlede væg?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Spartel og pudslag har ikke indflydelse på væggens styrke. Hvis du mener overfladens styrke så har det heller ikke betydning.
Du kan roligt male den alene med struktur maling når nu forinden har fyldt evt. huller ud. Hvis du ikke blander vand i strukturmaling får du en meget grov overflade med "spidse" knopper. Ved fortynding med vand bliver overfladen mere blød.
Ellers ville JEG foretrække en filsning / vandskuring, og male direkte på det. Det skal så først have multigrunder - trække vandskuringsmørtel på - køre i cirkelbevægelser med et vådt filsebræt - så er muren klar til maling med en lidt nupret overflade.
Men det kan ikke betale sig at pudse / helspartle overflæaden inden du igen "ødelægger" den glatte overflade med struktur

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spartel og pudslag har ikke indflydelse på væggens styrke. Hvis du mener overfladens styrke så har det heller ikke betydning.
Du kan roligt male den alene med struktur maling når nu forinden har fyldt evt. huller ud. Hvis du ikke blander vand i strukturmaling får du en meget grov overflade med "spidse" knopper. Ved fortynding med vand bliver overfladen mere blød.
Ellers ville JEG foretrække en filsning / vandskuring, og male direkte på det. Det skal så først have multigrunder - trække vandskuringsmørtel på - køre i cirkelbevægelser med et vådt filsebræt - så er muren klar til maling med en lidt nupret overflade.
Men det kan ikke betale sig at pudse / helspartle overflæaden inden du igen "ødelægger" den glatte overflade med struktur

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også