Træbeklædning på dobbeltmuret sommerhus?

Vi har et dobbeltmuret sommerhus opført i 1948. Huset er pudset og hvidmalet. Vi har siden fået opført et anneks, hvor konsgtruktionen er et træskellet med en klinkbeklædt facade i sortmalet lærketræ. 

Vi kunne godt tænke os at få en tilsvarende facade på sommerhuset - udelukkende af hensyn til udseendet. Huset er hulmursissoleret med granulat for 8 år siden, og da det anvendes til sommerhus, vil vi ikke ofre at issolere facaden. Dette vil også ændre udhæng og vinduerne væsentligt.

Vi vil selvfølgelig for alt i verden gerne undgå fugtproblemer og lign. Jeg forestiller mig i grove træk at montere nogle lodrette lægter, hvorpå de vandrette klinkbrædder monteres. 

Mit spørgsmål er hvad der er den enkelste måde at gribe en sådan opgave an på. Skal der noget pap mellem murfacaden og træbeklædningen? Skal man lave det helt tæt i top og bund, eller skal der kunne cirkulere luft bagved - og hvad gør man i så fald med smådyr kan hygge sig derinde?

Facaden ser således ud nu:

Og vi kunne godt tænke os, at den skal se således ud:

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal være luftcirkulation bag beklædningen, ellers forkorter du levetiden drastisk - altså skal der være åbent i top og bund. Det med småkravl ordner du ved at montere musestop/snefangsrør.

Murpap bag lægterne vil ikke være nogen dårlig idé. Du kan samtidig få rettet evt. ujævnheder i pudsen. Sæt de 2 yderste lægter først, ret dem op og sæt dem i lod. Siden kan resten sættes efter en snor i top og bund mellem dem. Er der buler på midten, kan du blive nødsaget til at flække lægten ned i tykkelse.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Hvordan har du tænkt at inddækninger omkring vinduer/døre og solbænke skal laves ?
De huse jeg har set med diverse "efter beklædninger" synes jeg altid virker forkerte i forhold til netop vinduer og døre, fordi de lige pludselig sidder et stykke tilbage i "muren" og dermed bliver sålbænkene uforholdsvis dybe, som igen har noget med probortioner at gøre i forhold til udhæng mm.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis