Trække kabler ?

Hej er ved at skulle trække strøm i mit carport projekt, inden der skal bredder for tænkte om der var en el nørd der lige gad lave en hurtig skitse hvordan det er smartest at trække rundt ... spot og lamper skal til sensoren og stik kontakter skal have konstant strøm.. har Ca 9 meter 5 kabels ledning og en hel del 3 lednings kabel 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lavet en rå skitse over dit projekt uden at kende noget til dine lamper.

Jeg vil anbefale, at du trækker et 5*2,5 mm2 kabel fra din tavle og til en gruppe i garagen, så du kan udvide uden at skulle trække nyt kabel. Hvis du trækker 5*1,5 mm2, kan du nøjes med en samledåse.

I den nederste streg med spotlamper trækkes 5*1,5 mm2 mellem lamperne og sensoren. Det første stykke fra gruppeafbryderen/samledåsen kan være 3*1,5 mm2.


fase
Jeg takker mange gange for du har gidet at bruge lidt tid på det.. der stikker kun 2 ledninger ud af min hus mur og havde håbet på kunne bruge dem stedet for at trække nyt .. vil det kunne lade sig gøre med kun dem

Ja, du kan godt bruge de to ledninger, der kommer med strømmen, og derfor sandsynligvis er fase og nul. Du vil derfor ikke have PE (jord) med i din carport. Min anbefaling vil derfor være at skifte forsyningskablet ud med et treleder (3*1,5mm2 PVIKJ). Vælger du ikke at skifte til et treleder kabel, vil det virke alligevel. Jeg vil dog anbefale at trække kablerne i carporten af en type med jord.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis