Slibning af terrasse

Hej Alle,

Jeg har læst lidt rundt omkring på nette om slibning af træ terrasser, men skal lige spørgfe mere konkret her.

Min terrasse er ca. 65 m2 udlagt med 195 mm douglas brædder der er olieret. De er lagt med kanterne krummende opad men med fald på tværs a brædderne.

Det er nu ved at være tid til at slibe og evt. oliere igen - men...

Da det er en halvstor terrasse, vil jeg gerne undgå at slibe den i hånden, så mine spørgsmål er:

Kan man ikke benytte en rondelsliber som man bruger indendøre (korn 80 - 100)? Jeg ved at den vil tage toppen på kanterne af alle brædder, men det gør mig ikke noget da den så også tager splinterne.

Hvis nej, hvorfor kan man ikke bruge den?

Har hørt at man kan bruge en valsegulvsliber - hvad er det? Er det bare en gulvsliber hvor båndet kører fremad istedet for rundt og rundt som på en rondelsliber? Kan den benyttes?

Skal jeg virkeligt ned på knæ og bruge en excenter sliber??

Brædderne patinerer og "gråner" faktisk fint, så jeg overvejer at undlade at oliere dem.

 

Håber I gode LDS folk kan hjælpe med gode råd.

 

/Morten J

 


Morten J
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være at plankerne er lagt forkert - de bør ukke være hule i midten, så vidt jeg ved.

Ellers så er det et skråplan, at man skal slibe en træterrasse med mindre den er fuld af splinter, så man ikke kan gå med bare fødder.

En træterrasse skal da have de smukke naturlige farver på træet - og olieres eller behandles for at holde længe.

Det bliver aldrig pæne med totalt afslebet træ og gammelt træ hist og her - medmindre du sliber næsten 4-5-6 millimeter af.

Det er efter min personlige mening helt spild af arbejde. Og synd at ødelægge de fine farver som gammelt træ får.

Men der er jo mange meninger om den slags - det er bare umuligt at holde et hus, så alting ser nyt ud - i stedet for aksl man nyde de mange nye farver tingene får med alderen.
Specielt træ, kan få nogen utroligt flotte farver.

Jeg synes du skal være glad for din smukke træterrasse. Giv den træbeskyttelse og drik en kop kaffe ekstra :-)
MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.

Jeg har lært at brædder skal ligges smilende 

Sådan her

Jeg ville ikke slibe højst med en slibeklods på langs med brædderne.
Var det mig ville jeg først give den en algebehandling, håndslibe let på langs med brædderne når de er tøre, og så afslutte med en velegnet terasseolie.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har sådan en terrasse på 70 kvm. Grundrens udlagt med spredebom, derefter renser med roterende børste på Højtryksrenser med lavere tryk. Afvask med rent vand. Afvente til den tør. Billig malerrulle på kosteskaft. Malebakke med olie og så rulle den over. Har virket i en del år. Plankerne er sikkert lagt forkert, når de krummer

 

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.

Brædderne er lagt forkert. De skulle have været lagt med marvsiden opad. 

Nu er skaden sket, så bedste vedligeholdelse er vand, brun sæbe og en gulvskrubbe på et skaft. Grundrens er spild af penge og tid. 

Grundrens kan ikke hamle op med brun sæbe når det gælder fuglelorte og andet genstridigt snavs.

Skur gerne på tværs af årene, da douglas er en forholdsvis blød træsort, hvor du risikere at fjerne de bløde årer med hårdhændede metoder.

Hold højtryksrenseren langt væk fra træ.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også