Komfur: 1 fase, 2 faser eller 3 faser?

Hej,

I følge installationsvejledningen til vores Gram komfur kan det tilsluttes med enten 1, 2 eller 3 faser. I alle 3 situationer skal man have 0eren med, dvs jeg går ud fra at der ikke løber 400V i komfuret men højest 3x230V. Men jeg forsår ikke hvorfor man kan få lov til at vælge overhovedet. Hvis man nu fx "kun" tilsutter 2 faser, 0 og jord ... betyder det så bare at man ikke kan tænde for alt på 1 gang? Og hvordan véd jeg hvad der ikke virker så?

Lucas


When the going gets tough, the tough get going.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Lucas.

Er du vant til at arbejde med el.

du kan se lidt her om hvordan man får 230 og 400 v

https://da.wikipedia.org/wiki/400_volt

Denne er besvarret tidligere

https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/168237

 

Ja, jeg er vant til at arb med 400V.
Jeg kan se i linket at hvis man har færre faser så er tingene længere tid om at varme op. Men der må da være en grænse ... en grænse hvor varmelegemet ALDRIG når op på max temp uanset hvor længe man venter simpelthen fordi der ikke er nok kWer at tage af. Så spørgsmålet er, om nogle kogeplader fx ikke vil kunne tændes når man har gang i andre plader/ovn for at sikre sig at dem man har gang i vitterligt har "saft" nok til at nå max temp.

When the going gets tough, the tough get going.

Hvis det drejer sig om et komfur og ikke en kogeplade og en selvstændig ovn, tilslutter du til 3 faser nul og jord ( PE). Har du kogeplade og ovn hver for sig, tilslutter du kogepladen til 2 faser og nul, den sidste fase og nul bruger du så til ovnen. Du har formentlig en 16 A gruppe til forsyning. Om du tilslutter med en, to eller tre faser har ingen indflydelse på varmelegemets opvarmningstid og temperatur, af den simple grund at pladen er til 230V (fase og nul). Grunden til at der kan tilsluttes med 1, 2 eller 3 faser og 0, er at nogle steder i Europa er tilladt at tilslutte med 1 fase og nul.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 11-04-2017 08:49

 Om du tilslutter med en, to eller tre faser har ingen indflydelse på varmelegemets opvarmningstid og temperatur, af den simple grund at pladen er til 230V (fase og nul).

Ellers ville det vel være dårlig design. 400 V giver 3 gange så stor effekt som 230 V ved samme modstand.

Grunden til at der kan tilsluttes med 1, 2 eller 3 faser og 0, er at nogle steder i Europa er tilladt at tilslutte med 1 fase og nul.

Er det ikke tilladt i danmark?

Grunden til at bruge så mange faser som der er til rådighed er vel for at holde strømstyrkerne nede? 

Hvis komfur=ovn+kogeplader, så kan man tænke sig situationer hvor der bruges 5000 W når det hele er tændt, og så når strømmen over 20 A

Det er også tilladt at tilslutte den enfaset i DK, der kan stå noget i elværkers fællesregulativ om at apparater skal tilsluttes så jævn fordelt som mulig. Det er bare en dårlig ide med den enfasede, da vi normalt ikke har mere end 2,5 mm2 kabel til komfur og dermed 16 A . I UK kører man med større kabler, i Norge har man ofte kun 3 x230V og ikke en Nulleder. Alle Elapparater bliver jo ikke fremstillet til Danmark alene, derfor flere muligheder. Og det er overhovedet ikke et problem, barer følg den tydelige installations vejledning bagpå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis