maling til kældervægge

Jeg er igang med at renovere et gammelt værksted nede i kælderen, i den forbindelse skal væggen males hvid. Væggen er en pudset væg. Er der noget specielt maling man skal bruge til denne opgave, eller er det bare helt almindelig hvid maling?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde vedhæftet nogle billeder, det ser bare ikke ud til de er kommet med
øvøv - da jeg var i silvan i går, blev jeg anbefalet at købe noget almindelig vægmaling i glans 5 - kan det gå an?
Det skal siges at kælderen er tør, og der intet fugt er der nede - det var mere forebyggelse så jeg var sikker på, at der ikke ville komme fugt
De væg/mur -områder i kælderen som er fugtigere end andre, har brug for mere åndbarhed for at komme af med fugten. Sker dette ikke, vil fugten ophobe sig i muren med trælse følger så som maling der krakelerer og diverse svampe der gror.

De væg/mur -områder som der ikke er fugtige vil fint kunne bruge en almindelig plastikmaling.

Spørgsmålet er om du kender din kælder godt nok til at vide om de følger vil opstå eller ej.

Hvis du vælger en cementbaseret maling, vil muren opføre sig uden følger. Altså som hvis den bibestod som pudset mur.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af Philler på 12-04-2017 09:54
Det skal siges at kælderen er tør, og der intet fugt er der nede - det var mere forebyggelse så jeg var sikker på, at der ikke ville komme fugt

 

I så fald skal du levere plastikmalingen retur og købe en cementbaseret.

Hvis du er tilfreds med en middelmådig forebyggelse er plastikmaling glans 5 ikke så slem som hvis du havde valgt en glans 10... :-) 

Min anbefaling er helt klart at hvis du står med en ren pudset væg i en kælder og de alligevel bare skal være hvide, så brug en hvid cempexo. 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Væggen dernede i dag er i forvejen malet - men hvilke type maling der er brugt, det ved jeg ikke.
jeg tør ikke rigtigt tage chancen, så jeg køre en tur i silvan og får den byttet
Så ved du heller ikke hvor mange gange den er malet går jeg ud fra.
Glans 5 + Glans 5 + Glans 5 = Glans 15 = ringere åndbarhed.

Jeg tror ikke umiddelbart at cementbaseret maling hæfter godt på plastikmaling. Der skal du have råd af en omkring hvad du gør for at opnår bedst mulig vedhæftning.

Er det nu jeg skal fortælle, at jeg i min kælder har fræset maling og puds af med en diamantkop på vinkelsliberen, for at komme plastikmalingen til livs og pudse påny, for derefter at male med cementbaseret maling? ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Puha, det lyder som en ordenlig omgang. Et lille hygge projekt blev pludselig større. øvøv
umelbart er der max malet en enkelt gang der nede.
Jeg malede mine kælder med skalcem ovenpå? for 15 år siden, og det holder fint stadigvæk.

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også