Skråvæg af gips over badekar

Hej.

Jeg kan se at dette emne er omtalt om mange tråde allerede, men jeg frygter at der er kommet nye regler så jeg tillader mig at spørge igen. (èt er jo så regler og praksis noget andet...)

Jeg skal lave "finish" en skråvæg over et badekar. Skråvæggen starter ca 60cm over karets kant.

Det gamle loft (fra 72´ bestod kun af : brædder/lister, isolering, blødt undertag, tagsten. Ingen dampspærre, ingen membran. Utæt som en si ift vind/damp.

Resten af badeværelset er istandsat af murer med membran på alle overflader, fliser i brus og gulv og filt/vådrumsmaling på andre vægge.

Omkring badekar er der malet med vådrums-maling på filt. Jeg spartlede selv på membranen og satte filt op. Det gik, men var ret bøvlet pga den noget ujævne membran. Det bliver brugt flittigt og holder glimrende på 5år nu.

Jeg har taget de gamle lister/brædder på skråvæggen ned og planen var så at opsætte:

  1. Dampspærre tætnet imod eksisterende vægge
  2. 2 lag vådrums-gips (der er 80cm mellem spærene, så der skal nok en del lim og lister bagved)
  3. Vådrums-membran
  4. Vådrums-spartel
  5. Filt (vådrum?)
  6. Fleksibel vådrums-fuge mellem skråvæg og de andre vægge.
  7. vådrums-maling

Spørgsmål:

  • Er dampspærre en fejl hvis der også kommer vådrums-membran på (så ender man jo med 2 tætte lag)
  • Bedre alternativer end vådrumsgips?
  • Ville I bruge vådrums-membran på skåvæg over badekar?
  • Hvilken (normalt tilgængelig) vådrums-membran ville i bruge hvis der skal filt på?

Jeg skal gerne hurtigt videre, men det skal laves ordenligt. Vi skal bo i huset mange år endnu. Da resten af badeværelset er sat i stand vil jeg gerne spartle så lidt som muligt, da det i forvejen bliver rigeligt svært hen over et badekar på en skråvæg :-)

Troels

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sorry. Org indlæg dobbelt-postet. Ved ikke hvad der skete for editoren, da jeg prøvede rette.
Troels
Jeg har læst en del på nettet og det lader til at en mulig (god) løsning er : dampspærre, 2 lag gips, og diffusionsåben membran. Den diffusionsåbne membran er vist beregnet til betongulve der jo "ånder" den første måned mens det hærder.

Lyder det rigtigt?

TroelsM
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også