Erfaring med Wema føringsskinne?

Hej,

Jeg har en dyksav fra Makita og jeg savner en føringsskinne. Jeg har tisæigere selv lavet dem af træ, men jeg tænker at det er smartere med en rigtig skinne

Er der nogen herinde som har erfaring med disse: http://wema.dk/produkter.html

De er noget billigere end de originale.

Mvh
/Amkleist
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke prøvet disse skinner, men jeg foretrækker normalt at købe originalen, frem for kopien. Jeg synes i øvrigt ikke, at prisforskellen er så stor. Eksempelvis koster en 1500 mm skinne 375 kr, mens en original skinne på 1400 mm kan findes til omkring 450 kr.
Derudover er der den forskel, at kopien kun har ét spor, mens originalen har 2, det stiver skinnen noget af.
Sjovt nok havde de oprindelige Festools skinner (opfinderen af dyksaven) også kun ét spor, mens de nyere har 2.
Et alternativ kunne jo også være, at købe en let brugt skinne på DBA el. lign. Festool skinner (der også virker til Makita) kan ofte findes til fornuftige priser.

Med venlig hilsen

Anders

Hej Anders,
Det kunne være jeg skulle købe de originale, når prisforskellen ikke er så stor - jeg mindedes at en original skinne lå på omkring 1.000,- for 1400mm.
"Sjovt" at Festool skinner passer til Makita - jeg har en kollega der har Festool skinner, det kunne være jeg skulle prøve at se hvordan det fungerer sammen.
Tak for tippet!
Hej igen

Makitas skinner er jo dybest set blot en kopi af Festools, dog med en enkelt undtagelse. Makitas dyksav har en "anti-kip" funktion, der kræver, at skinnen har et ekstra "spor". Dette gør, at Festools save ikke umiddelbart passer på Makitas skinner, men det virker fint den anden vej rundt - giver det mening?

Med venlig hilsen

Anders

Jeg har også en Makita dyksav, og bruger de originale skinner.
Men dem du linker til ser jo fine ud, men man skal nok se dem i virkeligheden, og "føle" kvaliteten.
Skal det være billigt skulle skinnerne fra Harald Nyborg også passe, men det er jo nok i super kvalitet, men sikkert bedre end de hjemmelavede. LINK HN

Tips. hvis du køber de originale skinner, og vil samle dem, så køb 2 sæt samlebeslag, der er 2 spor i hver skinne, og med et beslag i hvert spor bliver samlingen super stabil.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej igen,

Jeg forstår godt at de ikke er kompatible på kryds og tværs - men jeg forstår ikke hvad anti-kip funktionen gør/er? 

Jeg har prøvet at sammenligne lidt billeder på google, og synes ikke umiddelbart, at jeg kan se den store forskel? 

 

Skrevet af Anders K på 10-04-2017 09:53
Hej igen

Makitas skinner er jo dybest set blot en kopi af Festools, dog med en enkelt undtagelse. Makitas dyksav har en "anti-kip" funktion, der kræver, at skinnen har et ekstra "spor". Dette gør, at Festools save ikke umiddelbart passer på Makitas skinner, men det virker fint den anden vej rundt - giver det mening?
Annonce

Tak for tippet med HN.

Jeg ser at prishammeren har en fornuftig pris på skinnerne fra Makita - men de har dem ikke på lager.

Ved du hvor man kan købe de originale skinner til en fornuftig pris?

Er det nødvendigt at købe tilhørende skruetvinger til skinnerne? 

Skrevet af je_ns på 10-04-2017 09:59

Jeg har også en Makita dyksav, og bruger de originale skinner.
Men dem du linker til ser jo fine ud, men man skal nok se dem i virkeligheden, og "føle" kvaliteten.
Skal det være billigt skulle skinnerne fra Harald Nyborg også passe, men det er jo nok i super kvalitet, men sikkert bedre end de hjemmelavede. LINK HN

Tips. hvis du køber de originale skinner, og vil samle dem, så køb 2 sæt samlebeslag, der er 2 spor i hver skinne, og med et beslag i hvert spor bliver samlingen super stabil.

 

 

 

Skrevet af amkleist på 10-04-2017 10:04

Hej igen,

Jeg forstår godt at de ikke er kompatible på kryds og tværs - men jeg forstår ikke hvad anti-kip funktionen gør/er? 

Jeg har prøvet at sammenligne lidt billeder på google, og synes ikke umiddelbart, at jeg kan se den store forskel? 

 

Anti-tilt funktionen gør, at saven ikke så let vælter, hvis du skærer under en vinkel på 45 grader (eller andre vinkler for den sags skyld). Princippet kan du se her:

https://static1.squarespace.com/sta...eature.jpg

Jeg har googlet priser, og det billigste sted jeg umiddelbart kan finde, er her:

https://www.frishop.dk/pi/Makita-f%...21649.aspx

Alternativt kan du jo stikke hovedet ind i Bygma, XL-byg, Stark el. lign. profafdeling, og trykke dem lidt på maven, så kan det være, at de kan matche prisen?

Skruetvingerne er rare at have, men jeg bruger dem sjældent når jeg saver. Hvis underlaget er glat, f.eks. laminatplader, er det rart at kunne spænde skinnen fast.

 

 


Med venlig hilsen

Anders

Jeg har altid fået priser der kan konkurrerer med netpriserne, i det lokale XL, uden at fortælle dem om netpriserne.
Skruetvingerne er rare at have især ved brug af lange skinner, og hvis opstillingen er lidt ustabil.

Vi prøver igen, i morgen --

Ja okay, anti-tilt..det forstår jeg

Jeg har lige et tillægsspørgsmål (det virker til at du har godt styr på sagerne, om ikke andet mere end mig ).

Jeg skal save lidt af bunden, af en glasdør, der minder om denne på nedenstående billede:

Det går hen enkelt ikke at lægge skinnen over ruderne, for så kan skinnen ikke ligge tæt til bunden af døren, pga. rammen der er rundet om ruderne.
Hvordan griber jeg det an? - vil det give mening første at skære en plade ud som et bredt "U" og så lægge skinnen på U'et, således at skinnen flugter med bunden af U'et og så skære i døren? 
Nedenstående billede afbilder hvad jeg forsøger at beskrive foroven - det røde er U'et og den blå er skinnen:

 

Skrevet af Anders K på 10-04-2017 10:24

Anti-tilt funktionen gør, at saven ikke så let vælter, hvis du skærer under en vinkel på 45 grader (eller andre vinkler for den sags skyld). Princippet kan du se her:

https://static1.squarespace.com/sta...eature.jpg

Jeg har googlet priser, og det billigste sted jeg umiddelbart kan finde, er her:

https://www.frishop.dk/pi/Makita-f%...21649.aspx

Alternativt kan du jo stikke hovedet ind i Bygma, XL-byg, Stark el. lign. profafdeling, og trykke dem lidt på maven, så kan det være, at de kan matche prisen?

Skruetvingerne er rare at have, men jeg bruger dem sjældent når jeg saver. Hvis underlaget er glat, f.eks. laminatplader, er det rart at kunne spænde skinnen fast.

 

 

 

 

 

Jeg synes det virker som en fin idé at lægge en tynd plade ovenpå døren, så skinne går fri af listerne. Dog ville jeg nok lade pladen rage lidt ud over der hvor du skal skære, så er der ikke så stor risiko for at det flosser (gummilæben på skinnen forhindrer normalt dette, men den kommer jo ikke til at røre døren). Du kan også sætte malertape der hvor du skal skære, det hjælper også.
dette er i øvrigt også et af de steder, hvor det er rat med tvingerne. Det er jo lidt trist, hvis der er et eller andet i din opstilling der skrider.

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også