Solfanget

For 1 1/2 år siden fik jeg skiftet solfangere i forbindelse med et tagskifte. Jeg syntes dog at de dugger en hel del. Det skærmer synsmæssigt og der må også være en del energitab forbundet med det. Firmaet (vvs. sjöberg) der satte dem op, siger at det er normalt.
Ved overskyet vejer er Ca 75% dugger til. Ved solskin er Ca 40% dugger til. Nogen erfaringer herinde. Vvs søberg afviser at gøre noget ved det.
Har overvejet en klagesager til brancheforeningen. Nogen erfaringer hermed?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil mene der er normalt ved "simple" solfangere - dvs. Fangere uden vacum.
Jeg har selv en af disse 'simple' solfangere som jeg har haft siden 2003, her er det normalt at den er dugget i de første forårsmåneder.

Årsagen er sådan set ifølge fysikkens love.
Om vinteren/forår er solfangeren kold (samme temperatur som omgivelser) og denne er ikke lufttæt og indeholder derved samme fugtighed som den omgivende fugtige forårs luft.
Når solen begynder at skinne i forårs mdr. En solfangeren lun om aftenen og udeluften er kold om natten.det betyder at der vil danne sig kondens på glasset i løbet af natten. (varm fugtig luft på indersiden og kold på ydersiden)

Alt i alt et problem som skyldes at solfangeren bevist ikke er lufttæt og at vi i forårs måneder har en fugtig luft + store temperatur forskelle mellem dag/nat.
Dertil at der ikke er tale om thermo ruder.

Først når vi kommer forbi maj, hvor vi har højere natte temperatur og en vedvarende høj temperatur I solfangeren (koger godt igennem) vil fugtigheden forsvinde inden i solfangerens konstruktion. dette er som du skriver nok ikke så effektivt. Men. Disse 'simple' solfangere er ikke lufttætte - de vil i vinterhalvåret suge fugt som I følge min erfaring først skal 'koges' væk
Din solfanger har næppe mange 'koge dage' i foråret her vil du typisk sikre at alle varme grader kommer ud ved at pumpe relativt koldt vand igennem den...i juni begynder solen at levere så meget energi at du får mange dage hvor den 'koger' og problemet med kondens forsvinder.

Hvis du vil af med problemet skal man have rør solfangere - disse er med vacum og thermo - dvs. De må ikke have kondens.
Hvis din solfanger er med vacumrør så er du berettiget i at klage og der må ikke være kondens.
PS. Tænk på at temperaturen i din solfanger først stiger til en 'høj' temperatur når VVB ikke kalder på varme længere og solen stadig skinner med tilstrækkeligt energi indhold.
Om foråret 'bruger' du som regel al varme energien ved at 'køle' solfangeren med dit kolde vand = en solfanger som aldrig varmes op.

Du kan mindske problemet ved at sikre dit anlæg opnår en høj driftstemperatur, f.eks. ved at sikre det kun starter når temperatur overstiger 90 grader i solfangeren.....noget de fleste ikke ønsker da det er ineffektivt.
Tak for dit svar. Jeg tror jeg opgiver at gøre mere ved sagen og acceptere at de dugger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis