Rep af låge til køkkenskab, hænglser revet ud

Hej alle.

Jeg har ødelagt køkkenskabet under vasken, der hvor skraldespanden hænger.

Skruerne blev revet ud, og spånpladen godt hærget. Det er i selve skabet, ikke i lågen.

Det er et stykke tid siden. Jeg har forsøgt at reparere det ved at udbore et 10cm hul og lime et stykke rundstok i hullet, og så skrue hængslerne i dem. Det virkede et stykke tid, indtil det ikke gjorde mere - det ser ud til at rundstokken var flækket.

Nu har jeg så forsøgt mig med kemisk træ i stedet. Det kan ikke holde en skabslåge alene, så meget for den idé.

Er der nogen der har et godt forslag. Det skal kunne holde en låge og en skraldespand, som kan blive ret tung nogle dage. Nogen der har et forslag der er bedre end større rundstokke og mere trælim?

Jeg har overvejet at flytte hængslerne op eller ned, men det kræver at udfræse nye huller i lågen, og jeg kan ikke lige finde et bor der kan gøre det uden at center-spidsen vil gå igennem. De er også et større indgreb i den del der ikke allerede er i stykker, så jeg frygter at jeg bare vil gøre ting værre. 

Det er ikke en mulighed at skifte hægnslerne til den anden side, det vil gøre skabet meget upraktisk at bruge.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er et naboskab, så sæt længere skruer i..
Eller du kan skrue en metalplade på, med gevind til skruer til hængset...

Vi prøver igen, i morgen --

Du kan udskære en lus i skabssiden, så du får noget fast træ at skrue i.
Brug rent træ, i stedet for plader (x-finer, mdf, spån) for så er du sikker på at dine skruer har noget at binde i.

Find et brædt feks 10 cm bredt og skær en stump af på feks 10cm. Denne stump holdes fast på skabets side, og så tegner du omkring og skærer skabsiden ud (brug eventuelt en feincutter). Så montere du din bræddestump ved hjælp af skruer ind i naboskabet, og derefter monteres hængslet... dette skal selvfølgelig laves på begge hængsler


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der er et naboskab, men det har huller i samme højde, så der er nok ikke mange mm mere træ at tage af til længere skruer. At skifte hele stykke ud lyder umiddelbart som et mere holdbart forslag (omend mere krævende også).

 

En metalplade med gevind - er det noget der kan købes i løs vægt? Jeg fandt ikke noget der ligenede i det lokale byggemarked.

Når der er et naboskab, kunne du jo sætte gennemgående skruer i (med gevind), med en fladskive i naboskabet, og en møtrik og skive i hængsels siden.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hvis naboskabet har hængsler siddende til den side du helst skulle bruge, så er det med brættet det eneste rigtige. Men i stedet for 2 stumper bræt kunne du jo lave det i hele højden. Det er måske lettere især hvis naboskabet tages ud. Det er meget lettere at tage ud end vaskeskabet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for de gode råd. Det endte med at udskære til to solide træstykker som blev boltet til sideskabet, og en investering i en multicutter (dog ikke en Fein ). Det ser solidt ud, så nu håber jeg det holder - ellers kan jeg skifte træstykkerne igen!

Hvis du en anden gang vil flytte hængslerne, så kan et 35mm fostner bor bruges. Jeg borede for i pladerne med det, og skar så den lille centerspids af bores så jeg kunne bore i bund uden at gå igennem pladen. Købte sådan et bor for 20-30Kr. på ebay inklusiv fragt.
Fint at høre din tilbagemelding, du skal nok blive glad for den løsning, og dit nye værktøj...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ah, et fostner-bor. Det ser rigtigt ud, og til den pris kan man godt få sig selv til at save i det God ide!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis