Ide' til mini drejebænk

Til dem der har en minidrejebænk som feks Rotwerk eller Sieg eller lignende, er her en god ide'.
Jeg har selv en dejlig Rotwerk drejebænk EDM 350 DR som jeg har haft i 1½ år. Den har lige fra ny haft en lidt hylende lyd lige omkring 380- ca 400 omdr jeg fik derfor lyst til at se hvor meget smørefedt fabrikken egentlig har smurt på tandhjulene i spindelhuset så jeg besluttede at afmontere spindelhuset. Det er et større arbejde skal jeg hilse og sige, først skal elektronik boxen afmonteres hvor 7 ledninger skal fra + sensoren der måler omdrejningerne, det meste af tandhjulene der driver ledeskruen skal afmonteres, ledeskruen skal afmonteres, motoren skal afmonteres, beskyttelsesskærmen over centerpatronen skal af og centerpatronen skal af og nu kan man så afmontere spindelhuset, her skal jeg lige gøre opmærksom på, at de 8 mm unbrakoskruer der holder huset, kan ikke skrues af med almindelige unbrakonøgler da skruerne er skruet MEGET fast, jeg har selv et topnøgle lignende unbrakosæt med skralle og forlængerrør som kan skrue skruerne af. Jeg blev meget forbavset da jeg fra bunden nu kunne konstatere at fabrikken ikke havde smurt tandhjulene med bare skyggen af fedt, ganske vist er hjulene af nylon og meget stærke og slidstærke men alligevel. Nu skal spindelhuset over i fræsemaskinen (også en Rotwerk EFM 200 DS) som med lethed udfræser et hul på 30 x 60 mm. Jeg borede først et 6 mm hul i de 4 hjørner og fræsede så fra hjørne til hjørne, herefter lavede jeg en dækplade af en 2mm stålplade som skrues på med 6 stk 4mm skruer. Nu kan man så smøre tandhjulene med fedt og samle hele herligheden og fremover bliver det nu muligt at skrue dækslet af og smøre tandhjulene. Jeg kan tilføje at tandhjulene ikke var slidt det mindste efter 1½ års brug men hylelyden er nu væk.
Jeg havde nu heller ikke forventet at tandhjulene var slidt for der er også nylon tandhjkul i min fræsemaskine som jeg har haft i 9 år og brugt rigtig meget og der er endnu ikke antydning af slitage. HUSK altid at du må ikke skifte gearf på hverken drejebænken eller fræsemaskinen medens den køre, så risikere du at brække tænder af hjulene som man kan se i youtube at nogle har gjort og må skifte hjulene ud og det er en besværlig opgave som kræver specielværktøj.

VH
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis