Tromle stor græsplæne

En af voresgræsplæner er meget ujævn. Det er et stykke mark, som for mange år siden er lavet om til græsplæne, jorden er lerjord. Den er ca. 1400 m2

Ønsket er at den bliver så jævn at der kan kører en robotplæneklipper. Jeg tænker eneste realistiske løsning er at tromle den godt og grundigt, på et tidspunkt hvor jorden er blød.

Er det nogen det har erfaring med det? Kan man evt. leje en tromle til det og en lille traktor?
vores egen havetraktor kan ikke trække en tromle.

Jeg har undersøgt diverse lokale maskinstaioner med de ligger umiddelbart ikke inde med noget man kan leje.


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget svært at tromle en græsplæne jævn. Jeg har en gang prøvet med pladevibrator, og det gik da også, og græsset groede bagefter, men det blev godt nok hårdt. Jeg ville jævne noget muldjord ud over hullerne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, den optimale løsning vil være at jævne med jord. Men det vil kræve virkelig meget jord, og et uoverkommeligt stykke arbejde at jævne 1400m2.

Jeg overvejer lidt at prøve med en tromle ala denne. http://nordjysklift.dk/nlshop/bomag-55e-tromle

Den komprimere kun i en dybe af 50mm, og da jorden er meget blød når det et vådt tror jeg hurtigt det vil bløde op igen. Men jeg er i tvivl om den kan trække sig selv på en ujævn plæne, eller den bare til lave "hjulspind".

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Den tromle du har fat i er noget af det rigtige, den vejer bare ikke ret meget. Rigtig mange af den type udlejningsfirmaer har også noget større. Jeg tromler min græsplæne med nogle års mellemrum med en 2-valset selvkørende tromle. Små tromler af denne type vejer 1500-2000 kilo, så der skal en stor trailer til. Den har udlejningsfirmaet også, eller de kan levere.
Du skal vente med at tromle til jorden er nogenlunde tør, ellers får du "spor" i din græsplæne. Denne type tromle har også "vibration", så når dette aktiveres, slår den virkelig hårdt.

Søren O
det skal nok kræve en del jord at jævne det ud ja, men at gøre det er nu slet ikke så galt, 1 stk havetraktor, noget reb og en palle så ellers ud og køre rundt til man syntes de er i orden.
den metode har jeg brugt flere gange med gode resultater

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg har jævnet en mindre plæne med godt resultat. Der begyndte vi også med at slæbe en palle, det var umulig da der hele tiden skulle vendes. Så sænkede jeg skærebordet, så den tog fat i den løse jord, og skubbede en lille vold foran sig. Det blev rigtig godt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
der hvor jeg har brugt pallen er det gået super, hopper den for let over jorden smider jeg blot noget vægt på.
den ene gang var det dog noget hårdt arbejde da jeg kun havde mig selv, en palle og et reb, så der blev gået en hel del i ring den dag.
selv et vognlæs ral har jeg delt ud på den måde da jeg var i en modelflyve klub

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg er da enig med jer i at de værste huller skal jævnes ud, men drejer det sig kun om at plænen skal være jævn nok til en alm. rotorklipper, så giver det en kæmpe forskel at tromle jorden.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis