Forlænge parketgulv i 2 meters bredde?

Hej

Jeg skal i gang med ombygning af køkken, og er løbet ind i en udfordring.

Langs en væg skal der monteres underskabe og bord, hvor der tidligere har været bygget sokkel til køleskab og fryser. Derfor er der et hul på 59 cm fra væggen, til gulvbelægningen starter. Med de nye skabe vil soklen kun være 56 cm fra væggen, og jeg får derfor 3 cm bar beton foran skabene, som strækker sig over ca. 2 meter i bredden. Det er, som det ses på billedet, i længen af parket-brædderne, der bliver en udfordring.

Jeg har lidt over en meter stående af den 3-stavs aske-parket der er anvendt, men kan jeg lukke hullet med den, og få det både pænt og stabilt? Eller bør jeg lægge nyt gulv i hele køkkenet? Jeg tænker det sidste er til at gå til, det drejer sig om ca. 10 m2 i alt, og gulvet er udlagt flydende på betonen - en udfordring er dog, at det så ikke ligner gulvet i den tilstødende stue helt. Men måske et byggemarked kan hjælpe med farve etc, hvis jeg tager den stump jeg har stående med derud?

 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis du har en overfræser så du kan få kanten pæn. Så kan du bagefter fræse en not i samme tykkelse som fjederen i gulbrætterne. Bruge fjederen fra gulvbrættet . Jeg har ofte set at en væg er fjernet mellem to stuer hvor man så har lagt noget gulv på tværs. Det er jo kun 3 cm så lim det fast.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ok, tak for det.

Jeg har ikke en overfræser, men det kan jeg evt købe. Kan sådan en fætter her fra Harald-Nyborg bruges? Eller kan andet i samme prisklasse anbefales? http://www.harald-nyborg.dk/p8092/bosch-overfraeser-pof1200ae

"Lim det fast" - altså til det stykke gulv jeg lægger det i forlængelse af?
Orla, det er jo også en mulighed, men så banker jeg vel fødderne ind i soklen når jeg står ved bordet?
Den overfræser du spørger om, er ganske udmærket. Jeg har selv den model, og har brugt den virkelig meget.
Jeg tror næppe, at det vil være kønt, hvis du laver soklen 59 cm, idet den så kun vil være ca. 1 cm inde fra fronten.

Kurt B. Andersen
Annonce
Som kurta siger så kan du sagtens bruge den overfræser du linker til til det projekt. Du skal self også ha nogle fræserjern. et der er lige til kanten og så et til notfræsningen. De 3 cm du skal bruge saver du fra fjersiden af dit bræt så fjederen kommer in i den not du lige har fræset. Det træ du ikke skal bruge kan du lave nogle forsøg på så noten kommer til ar sidde rigtigt. Jeg mener at den stump på 3cm limer du bare fast i den nye not.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas; jeg skal vel save en hel række stumper, som kan lægges i forlængelse af det eksisterende gulv? Eller mener du, at jeg skal lægge et stykke på den anden led? Jeg er nok mest til at retningen fortsætter samme vej.

Og så skal jeg vel save fra fjeder-enden, udfræse not, save fra samme ende, udfræse not etc, som jeg så kan klikke mod det eksisterende gulv?

Hvis jeg vælger at skifte hele gulvet i køkkenet, vil fx Bygma eller andre så kunne hjælpe med at finde det rette ud fra den stump jeg har stående? Og kan jeg evt slibe gulvet i stuen, så de to gulve fremstår nogenlunde ens?
Hej palle.
Det er kun 3 cm så hvis du vil lægge så mange små stumper vil jeg mene det er et håbløst projekt. Enten skal du ha ligeså mange brædder som på billedet hvor du kun bruger 3cm af hver ende (den med fjederen) eller du skal fræse fjer i alle stumperne, jeg tror ikke engang det vil blive pænt. De sidste to spørgsmål kan jeg ikke svare på

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ok, vi går med et nyt gulv.

Tak for hjælpen
Hej Palle.
Det var så lidt. Jeg var nu gået med den anden løsning. Et smalt bræt på den anden led.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis