zanussi vaskemaskine virker ikke

Hej i gruppen

 

det er ellers sjælden jeg ber om hjælp til hvidevarer, for ka selv vil selv ;-)

Men! min svigermor har en Zanussi ZWGB6140P vaskemaskine, der vel er omkring 4 år, sidste sommer bøvlede den med at den ikke ville pumpe ud. de fik hun løst ved at slukke for strømmen et stykke tid og tænde igen, nu laver den så samme stunt igen.

selve problemet: som det er nu står der vand i bunden af maskinen, når man tænder den, uanset om det er et vaske skylle eller udpumpning, kører pumpen i ca 5 sec og stopper så, dioden for vask slut lyser (altså at man skulle kunne åbne lågen) det kan man ikke! den eneste måde man kan få låsen fra er ved at tage strømmen fra maskinen og vente det lille minut det normalt tar, så kan lågen åbnes.

jeg har tjekket

vandtryk=ok

afløb=ok

trevlfilter=ok

igen fremmedobjekter i pumpe, igen mislyde osv.

jeg hælder mest til defekt programværk, men da det jo er svigermaskinen, så skifter jeg ik bare til den virker ;-) og hun er jo pensionist så ingen penge har hun nok af.

 

nogen der har en ide??

 


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke komme med et PNC nummer på maskine. Det står som regel i lågen et eller andet sted.
For det er ikke pumpen, men jeg tænker der kan ligge noget i slangen fra karet og ned til afløbspumpen, for hvis der ikke kommer vand ud, når du tager filteret ud, så er der noget galt der.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Har du tjekket om afløbspumpen overhovedet kører ??
Ellers skal du tippe maskinen bagover, husk at sætte noget under, så du ikke får den under dig.
Så sidder pumpen i højre side forreste set forfra.
Den skal ud og tjekkes om den kan køre frit.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
pumpen kører fint i ca 5 sec og stopper så, den lyder ganske normalt. jeg mener jo selv jeg er ganske velbefaret mht. hvidevarer, leverede dem i gennem 5 år (før og under min læretid som elektriker) men det er omkring 20 år siden, og der er jo sket temmelig meget styringsmæssigt siden ;-)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Det er ikke programværket, for det er elektronik.
Det er enten pressostaten (sidder enten oppe i toppen eller i bunden i højre side) eller fordi pumpen ikke kan pumpe vandet ud.
Pressostaten sender signal til styreprintet (som sidder i bagerste venstre hjørne oppe).

Slangen til pressostaten kan være fyldt med snavs fra skylle- og vaskemiddel.

Hjælper det ikke, så kan jeg sige et nyt styreprint koster i omegnen af 1500 kr.

Du kan se tegninger her

http://reservedele.electrolux.dk/search?ssv=91490607300&prpp=150&customFields=edmx%3DA&customFields=eds%3DP09143078014&customFields=edProdDate%3D20130506&customFields=edProdNo%3D914906073&customFields=edelc%3D00&customFields=edDesc%3DKabinet%20001

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Annonce
havde selv den i tankerne, var bare ikke helt stemt for at skille den ad forleden ;-) men der er ikke andet for at jeg må pille maskinen adskilt, en af de nærmeste dage. hvis det er styreprintet er det nok slut for maskinen.

takker for input :-)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Af med toppen, så kan du nå pressostaten, så vidt jeg husker sidder den så du kan nå den oppe fra. Trykkaret sidder dog i bunden, og kan nåes når du tipper den bagover.
Men du kan kigge på det link jeg har smidt til dig, der er både reservedele og splittegninger du kan kigge på.
Dog sidder tingene ikke altid præcist hvor de har tegnet dem ind, men man får en ide i hvilket område man skal kigge.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
så fik jeg tjekket maskinen, og desværre fungere pressostaten fint nok, så det kan kun være printet der er kaputski ØV ØV

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis