Skimmel omkring vinduer

I løbet af vinteren har der været fugt/kondens på mine vinduer indvendigt, som jeg ikke har været opmærksom nok på. Det resulterede i, at jeg en dag fandt sort "snask" rundt i kanten af flere ruder ved vinduesrammen. Jeg tænker, at det er en slags skimmel. Jeg har selvfølgelig ændret mine udluftnings- og aftørringsrutiner, men jeg er stadig ked af problemet og ønsker at eliminere det helt.

Jeg har vasket det sorte af med Rodalon, men det drejer sig om halvgamle vinduer, så der er en masse små furer og revner, hvor jeg synes, at der stadig sidder noget. Det er jeg ikke glad for.

Jeg tænkte, at jeg hellere måtte tage et tjek af hele huset, og jeg fandt et par sorte kanter ved havedøren - igen omkring kanter såsom dørtrin og ruder. Historien er den samme: Jeg har vasket det af, men der sidder stadig nogle rester i kanter og furer.

Så tog jeg et udendørs tjek, og her opdagede jeg, at alle de udendørs brædder (som er malede) omkring vinduer og under taget har små sorte prikker. Det er ikke kæmpe plamager, men mere prikker, som ligner at man har strøet en smule sort peber ud. Det kan nemt vaskes af, men jeg er i tvivl om det er almindeligt? Og jeg er i tvivl om denne udendørs skimmelvækst kan sprede sig til indendørs eller til tagkonstruktionen. Jeg blev lidt alarmeret, da jeg så, at vinduerne havde det her sorte stads rundt i på rammen udendørs, samtidig med at de har haft det indendørs pga. kondens.

Jeg vil allerhelst vaske alt udendørs træværk af med Rodalon eller Hysan, men der er jo alle mulige revner og mellemrum, som jeg næppe kan komme ind i. Underbrædderne under tagudhænget har f.eks. lidt mellemrum (jeg tænker, at det netop er for at sikre ventilation), men det ligner, at der også er små sorte prikker inde i de mellemrum.

Er det normalt at have den slags omkring vinduer og underbrædder på tagudhæng?

Og hvad ville I gøre i forbindelse med afvaskning inde og ude - særligt mht. de revner og furer, man ikke kan nå, hvor der sidder nogle sorte rester? Er vi ude i at udskifte vinduer, eller hvad vil I foreslå?

Tak!!!

Mvh. Olof

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke du kan eliminere problemet ved almindelig udluftning. Der vil altid komme en smule kondens ved vinduerne. Måske hjælper det med et ventilationssystem? og måske vil det hjælpe med mere energirigtige vinduer, men skimmel vokser også på plastvinduer, så det skal nok komme igen før eller siden, så længer der er en smule fugt. Udenfor kan du ikke gøre så meget andet end at bruge algefjerner og male når det trænger. Mal gerne i grå eller sort. Så kan du ikke se skimmelen.
Inde:
Du kan kun sørge for at din indeluft er godt ventileret og tilpas varm.
Ved en kold overflade på et vindue - specielt i hjørnerne, kan det være svært at undgå kondens og dermed skimmelsvamp. Men udluftning og passende varme er vejen frem.
Og vask med lidt rodalon, der hvor der så kommer noget alligevel. Det er svært at undgå i det danske klima.

Udenfor: Ja det lyder ganske rigtigt som skimmelsvamp - små dippedutter. Det forekommer helt urimeligt at begynde at vaske alting udvendigt for at få det væk - det er en evighedsopgave.
Der vil altid være en vis grad af "forfald" på et hus - det kan ikke undgås.
Du skal bare kalde det "patina" så er det bare smukt ;-)
Pøj Pøj

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tusind tak for venlige og gode svar!
Det lyder som om det ikke er en helt ualmindelig eller ekstrem situation. Det er jeg naturligvis glad for. For jeg må indrømme, at jeg så nogle slemme scenarier for mig, da jeg blev opmærksom på problemet.

Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at holde det nede, og hvis andre har flere gode tips, er jeg meget interesseret.

Tak!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også