Pudset pool/have-mur

Hej GDS,

Jeg har sidste år hygget med med at bygge en swimmingpool i haven, det er gået fint og nu er jeg nået til at afgrænse området omkring poolen med en mur så jeg kan holde poolen ren.

Jeg har vedhæftet et billede af hvordan jeg forestiller mig den skal se ud, evt. med glas imellem søjlerne.

Jeg har støbt et fundament i min 90cm dybde med fundablokke og skal nu til at lave muren ovenpå.
Jeg har indkøbt 19x19x49 lecablokke til formålet og regner med at gå idang med opmuringen i påsken.

Den færdige mur skulle gerne være pudset og malet hvid.

I forbindelse med mit lille projekt er jeg stødt på nogle spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med:

1) Til opmuring af lecablokke vil jeg bruge en cementmørtel 1:3 med bakkegrus lyder det fornuftigt?
    Alternativt KC 20/80/550.

2) Giver det nogen mening at have murpap imellem fundablokke og lecablokke?

3) Jeg kan ikke finde nogen lignende projekter og muren er meget exponeret for vind og vejr, derfor overvejer jeg at behandle muren som værende fundament klasse og derved pudse med cementmørtel 1:3 eller Alternativt KC 20/80/550 ... lyder det fornyftigt? 

4) Efter jeg har opmuret vægen hvorlænge skal der så gå før jeg kan pudse den?

5) Hvilken maling vi i anbefale til en sådan væg og hvor lang tid bør der gå efter pudsning ?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh,

Erling

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når der ikke er nogen af profferne der svarer dig vil jeg da gøre det af bedste evne. Tryk her for link til vejledning. Side 13 om metoder side 19 om blandingsforhold.

Jeg mener du tænker din  blanding med lidt for meget cement. KC 20/80/550   3,5% bakkemørtel + cement 1 : 6  op til 1 :9 ( volumen ) Det er til opmuring og pudsning i hårde miljøer.

Jeg kan ikke give nogen kvalificeret bud på det med murpap.

Almindelig pudsning til glat overflade er jo en flertrins opgave. Når du hr leca kan du sikkert undlade udkast, hvis du arbejder grovpuds godt ind i overfladen. Men du skal slutte med en finpuds, med noget finere korn størrelse. Alternativ kunne bruges filsning.

Til sådan et sted ville jeg lave udkst alene. Altså kaste den lidt tynde mørtel på i et ensartet tykkelse. Og nich weiter. altså efterlade det med de hundredevis af små knotter det giver. Det lodrette kunne så stå i kontrast til det vandrette over mur og top af søjler som pudses helt glat. Sådan er soklen pudset på min 100 år gamle hus, og dit projekt kunne komme til at se helt spansk ud. Det kan sagtens males bagefter .

Selve pudsning kan foretages dagen efter opmuring. Men maling bør vente nogle uger, faktisk nok helst til næste år.  

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Elmand,

Tak for de gode råd.

Jeg er også anbefalet at bruge fliseklæb lagt ud med tandspartel og så pudse med en ren 1:5 cementmørtel. Jeg tror nu at jeg vil følge en af fundament mulighederne i denne vejledning:
https://www.fc-beton.dk/download/171/overfladebehandlinger_med_puds_.pdf

Jeg mener også at have fundet ud af at man ikke bruger murpap under leca blokke.

Jeg har en gammel gård hvor det meste ikke har cement i... jeg bruger typisk en blanding af bakkegrus, kuglekalk og hydraulisk kalk når jeg murer.

Mvh,
Erling
Ang: Vores gamle huse (min fra 1914) Cementen blev først opfundet i allerførste halvdel af 1900 tallet. Så bindemiddel dengang var kun den læskede kalk ( og andre ting meget tidligere bl.a. hesteblod. ) Kalken gav en mere fleksibel mørtel, hvorfor huse kunne stå uden den dybe sokkel man bruger nu.
´Man anbefaler enten udkast (dagen før) eller fliseklæb (vådt i vådt) som den inderste bindemiddel. Men netop ved leca som har en meget rå overflade vil jeg mene at grovpuds godt kan binde i sig selv hvis man holder sig for øje at man skal svede når man trækker det på. Altså 1. træk trækkes meget hårdt på, så det bliver mast godt ind i alle porer.
Men igen jeg ville overveje en meget rå afslutning i stedet for pudsning helt glat. evt. med en helt glat frise 3-4 cm ind fra alle hjørner det kunne blive nogle flotte søjler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erling

Må jeg spørge hvilket program du har brugt til at lave den fine tegning i 3D?

Mvh. Anders 

Hej Thomas

Har du erfaring med dette program?

Tænker, kan man hente det, tegne i det samt gemme til privat brug, gratis?

Mvh. Anders 

Ikke det store, og det er meget længe siden.

Den gang var det et gratis program, det er det vist ikke mere..


Du skal mure det som man almindeligvis gør. Der skal murpap i mellem soklen og opad ellers vandrer fugten op og mørtelen falder af og frostsprængninger kommer om vinteren. Du skal ikke bruge klæber eller andet fikundik under pudset. Du skal lave et udkast i sand og cement og pudse det i puds mørtel blandet til udendørs brug.  Overfladen malede med et cement holdigt produkt måske skalcem eller cempexo 

Du kan pudse det hele så snart det er tørt altså dagen efter og de førnævnte farve produkter kan også påføres umiddelbart når overfladen er stabil


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt: Tak for svaret, dog er muren er pudset, malet og har holdt 2 vintre


Anders: Ja det er sketchup der er brugt til tegningen. Der er en gratis version og en pro version. Pro versionen kan prøves gratis ~30 dage.

Det er rigeligt med videoer til at hjælpe med brugen på youtube.

Mange tak for svar Erling 👍🙂

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også