havetraktor elektrisk hæve og sænkning af klippebord

Hej!

Håber det er nogle der kan hjælpe med at finde løsningen på mit problem.

Har en havetraktor med elektrisk hæve og sænke funktion af klippebord. Kan dog ikke forbinde ledningerne rigtigt uden at sikringen springer.

Kontakten vender strøm alt efter om motor skal køre frem eller tilbage. Hvordan skal ledningerne forbindes ved com, normally open og normally closed kredsløb??

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have en "krydsnings afbryder" der skal jo byttes om på både plus og minus.
Som denne så slipper du for div relæer.. LINK


 


Vi prøver igen, i morgen --
Maskinen er med en krydsningsafbryder, problemet er hvordan ledningerne skal forbindes til det relæ som stopper motoren automatisk, når den når en yderposition. Relæet/ kontakten består af tre terminaler, en com, en normally open og en normally closed.
Kan man gå ud fra, at der er tale om to kontakter. for den du viser som com, NO og NC kan ikke som enpolet kontakt bruges til at skifte omløbsretning. til det kræves en topolet omskifter, som måske er det , du har antydet på den øverste del af tegnigen.

fase
Jeg ser nu at opgaven lyder på at forbinde den enpolede kontakt. du skal bruge COM og NC, så der skiftes til afbrudt i aktiveret stilling.

fase
Ja, en krydsningsafbryder som skal forbindes til de omtalte terminaler og så videre til den motor som skal styres.
Motoren skal stoppe ved et punkt og skal så kunne køres tilbage igen og stoppe ved et punkt ved hjælp af kredsløbene, hvis dette giver mening. Jeg er ikke stærk i dette😉
Annonce
Med de kontakter der vist, vil motoren blokeres i enten oppe eller nede stilling. Er der ikke flere kontakter? Har du et billede af kontakterne?

fase
Jeg vil prøve at tage nogle billeder
Hvis der er 2 af de kontakter / endestop som du har tegnet i midten, så har jeg en løsning (inde i hovedet). Jeg skal gerne tegne den i aften efter billeder el.lign.
Det indebærer at vi skal have fat i de 2 ledninger som du har tegnet som kryds i omskifter. Så kan den køre op til stop, og vende og køre ned til stop. Ved alle stillinger imellem vælger du selv retning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

dette er retningsvælger/krydsningskontakt som vender strøm

Her er bagside af kontakten.Her er der 6 terminaler 1 jord, en strøm og fire der er forbundet i kryds  Denne kontakt sender strøm videre til kontakten eller relæet nedenunder

Com -  normally open -  normally closed

Dette er bagside af kontakt / relæ, hvor der sidder en lille trykknap, som lukker for kredsløbet hvadenten der køres ud eller ind. Herfra sendes signalet videre til den motor som styres.

Håber dette giver bedre forståelse?

håber dette kan bruges, det er i alt fald måden jeg har sat det sammen når jeg har haft brug for dette

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis