Jordfugtig beton

Jeg skal lave en kantbegrænsning til en flisegang som sættes i jordfugtig beton. Men hvordan laver man jordfugtig beton skåret helt ud i pap? Og hvor meget skal jeg mon bruge? Jeg skal have sat 20 m sten med tværsnit 14x14cm.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere måder at gøre det på.
Beton består af sand + grus (sten op til 20 mm) + cement Det blandes i forholdet 3 - 3,5 - 1 (rumfang).
Eller man køber støbemix grov (blanding af sand og sten ) og blander det med cement 7,5 - 1
Det kan så køres i blande maskine med så lidt vand som mulig, i forhold til om blandemaskine kan mikse det. Eller man undlader helt at tilsætte vand, så det kun er den fugt der er i sandet der er tilstede samt dern fugt som trænger ind fra jorden når det regner.
Jeg har nogen gange blot smidt et par skovle cement oven på en passende dynge med støbemix. Bagefter har jeg så skovlet dyngen omkring et par gang (flytte dyngen med skovlen ) så det blander sig.Det er helt tilstrækkelig til din opgave.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Elmand
Mange tak for dit svar. Tror du man ville kunne bruge stabilgrus (godt nok op til 32 mm sten) sammen med 0-8 grus og cement?
Hvis jeg skal lægge 21 m sten i 14 cm bredde med lidt jordfugtig beton op ad siderne får jeg det til ca. 0,5 m3.
Kunne min mængdeberegning så være: 0,25 m3 stabilgrus, 0,25 m3 0-8 grus og 50 kg cement?
Du kan sagtens bruge stabil grus alene, til det formål. Du kræver jo ingen pæn glat overflade bagefter, da jeg går ud fra at det hele bliver nede i jorden.
Til normalt beton der skal have stor styrke er stabil grus ikke god, da der er blandet lidt lerholdigt sand i, netop for at den kan køres sammen. Men din opgave er ikke kræsen.
Når der er større sten i må man faktisk mindske cement indholdet. De forhold jeg nævner er volumen forhold. Altså 8 skovle grus => 1 skovl cement. Når du så regner med 0,5 m3 grus vejer det 1600 kg/m3 altså ca. 800 kg Så du skal nok have lidt mere cement. Men det er svært for dig at regne det nøjagtige forbrug ud. Det kommer jo an på hvor dybt du graver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg takker igen! :-)
I mit lokale byggemarked har de anbefalet LIP multi fliseklæb (Fleksibel) i stedet for jordfugtig beton. Hvad tænker du om det? Det giver god mening, at det klæber bedre, men jeg skal bruge ret meget af det (=12 sække á 225 kr for at modsvare 4 sække cement á 35 kr+grus)...
Flioseklæb har ingen gang på jorden til den opgave. Det skal ikke klæbe, men bare støtte dine fliser så de ikke flytter sig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja de har ret de to andre - Pizzabager og ev-elmand.

Der skal bare blandes det forhånden værende grus med noget cement.

To ulykker kommer sjældent alene.
Mange tusind tak for jeres svar. Det er godt med hjælpsomme folk herinde!!! :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis