ATV - Kæde problemer

Hej LDS

Jeg har erhveret mig en ældre 250cc atv af mærket Maxus
Da den havde stået ude i noget tid da jeg fik den og kæden var godt rusten købte jeg en ny til den.
Den kæde jeg har fået ligner den gamle på en prik, men det er som om den alligevel ikke passer.

Hvis man blot ligger kæden på tandhjulet passer den fint. 
Den rejser sig først op på tandhjulet som på billedet nedenfor når den har kørt ca. 1 omgang og det virker til at være samme sted hver gang. 

I et den rejser sig op nedert sætter den sig ligesom fast som på billedet nedenfor. 

Der hvor jeg købte kæden mener de at det er fordi at bagtanhjulet og fortandhjulet ikke stiller sig lige over for hinanden , så den derfor trækker skævt, men det synes jeg bare ikke den gør, for så ville jeg mene at kæden ville hoppe af. 

Nogen der har et bud på hvad der kan være galt ? 

 

 

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært uden og stå med grejerne ved hånden. Men jeg kan se din kæde trænger så gudsjammerligt til at blive strammet. Prøv lige det først.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Jeg har haft strammet kæden op som det nu var muligt, men det gør stadig det samme.
Det er som om når tandhjulet har købt 1 omgang rejser den sig op på tandhjulet!

kan det være kæden der ikke passer ? selvom at den ligger fint på tandhjulet..
Det er svært at se på billedet, men er det tandhjul ikke lidt slidt at se på?

Ellers skal du måske kigge lidt efter et stift led (kan måske motioneres væk, hvis det er tilfældet).

 

Men at tandhjulet er slidt gør vel ikke at kæden rejser sig op på tandhjulet som på billede nr. 1
Skrevet af vejloe på 04-04-2017 08:03
Hej Leif

Jeg har haft strammet kæden op som det nu var muligt, men det gør stadig det samme.
Det er som om når tandhjulet har købt 1 omgang rejser den sig op på tandhjulet!

kan det være kæden der ikke passer ? selvom at den ligger fint på tandhjulet..

Nu er det svært og se noget ordenteligt på billed nr 1, da det er taget i en skæv vinkel. Men hvordan ligger kæden så til på det forreste tandhjul ???

Syntes nu ikke tandhjulet umiddelbart ser slidt ud, men hvis kæden "rejser sig" på tandhjulet passer de to ting ikke sammen. I så fald må du punge ud til et nyt tandhjul. Du vil dog samtidig have samme problem med det forreste tandhjul !!!  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Kæden ligger fint på det forrest tandhjul, der køre det fint rundt.
Men hvis kæden var forkert så ville jeg vel overhovedet ikke kunne ligge kæden på tandhjulet ?
For den "rejser sig" kun når tandhjulet har kørt ca. 1 omgang. og det et "kun" 5-6 led hvor den står op også går den ordren i hak igen.
Skrevet af vejloe på 04-04-2017 09:29
Kæden ligger fint på det forrest tandhjul, der køre det fint rundt.
Men hvis kæden var forkert så ville jeg vel overhovedet ikke kunne ligge kæden på tandhjulet ?
For den "rejser sig" kun når tandhjulet har kørt ca. 1 omgang. og det et "kun" 5-6 led hvor den står op også går den ordren i hak igen.

Normalt burde du så ikke kunne lægge kæden på hvis de to ting ikke passer sammen. 

Så vidt jeg kan forstå er det en Kigøjser og det er ikke altid de rammer de samme mål som USA/Europæisk standarter foreskriver.

Når kæden ikke helt passer sammen med tandhjulet, vil du opleve at tænderne bliver "lagt ned" når du kommer ud og køre. Det er noget du normalt kun ser når en kæde er blevet godt slidt eller trukket lang, grundet for hård en belastning.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Fejlen er fundet😉
Problemet lå i at bagakselen sad skævt så når tandhjulet kørte rundt begyndte den at trække kæden af lidt. Så det er retter nu, og alt spille

Tak for alle forslagene

God påske.
Skrevet af vejloe på 13-04-2017 21:35
Fejlen er fundet😉
Problemet lå i at bagakselen sad skævt så når tandhjulet kørte rundt begyndte den at trække kæden af lidt. Så det er retter nu, og alt spille

Tak for alle forslagene

God påske.

Godt, så har den kørt som den gamle sorte Puch knallert jeg havde som ung, man skulle styre contra for og køre lige. Fordelen var så, man ikke behøvede og bruge støttebenet når den skulle parkeres.  

Tak for tilbagemeldingen og fortsat god Påske.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis