Afsætning af fundament/sokkel på tilbygning

Hejsa Herinde.

 

Jeg er netop sprunget ud i et nyt og lidt større projekt i form af en tilbygning til mit nuværende hus. Mit hus mangler simeplthen 2 værelser og jeg har derfor valgt at forlænge det eksisterende hus med 39,7 kvm. Byggetilladelse og konstruktionstegningerne er på plads, der er indhentet tilbud på materialerne og nu er jeg så godt igang med at gøre klar til at støbe det nye fundament og den nye sokkel.

Her kommer så mit spørgsmål - hvordan får jeg lige afsat min sokkel således at den kommer lige på huset og ikke får et skævt knæk? Huset ligger skråt på grunden, så min mulighed for at måle udfra fra offentlig skel er ikke sikker nok - nogen der kan hjælpe her?

Mvh SEMAN


Thomas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan trække en snor helt nede fra modsatte ende af dit hus. Sæt en galge op som har den rigtige sokkelhøjde. Snoren trækkes f.eks 0,5 m længere ude end hvor soklen skal være. Den anden galge placeres f.eks. 1 m længere ude end hvor din nye tilbygning skal ende. Hvis snoren flugter med dit nuværende hus, vil soklen blive lige. Samme fremgangsmåde i modsatte side. Hvis dine 2 snore ikke har samme indbyrdes afstand i begge ender, så må dit nuværende hus bære skævt, og du må beslutte hvad du vil korrigere.

Søren O
De galger du sætter op skal som skrevet stå mindst 0,5 m væk fra din sokkel. Det skal være sådan at de kan blive stående, så du til enhver tid kan trække en snor hvor sokkel yder og overkant er. den skal du bruge hele tiden, til at måle dybden på grøften - højde på beton inden funda eller termo blokke sættes.
På alle galger sættes et søm som er "det hellige punkt" hvor til snoren fastgøres. Når alle snore er trukket, måles de skrå diagonaler. De skal være lige lange hvis huset er i vinkel.
Hvis du er i tvivl om det, er det et godt sted at hyre hjælp udefra. det er brandærgerligt med et skævt hus.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis