Hjælp til ru skærebrætter i eg

Hej med Jer,

Jeg har været i gang med at lave nogle skærebrætter af ovntørrede egeplanker på både 3 og 4,5 cm i tykkelsen. De er blevet super flotte - men nu er der opstået et "finish-problem". De bliver ved med at blive ru, så snart de bliver våde. 

Jeg har slebet og slebet ned til korn 240. Så har jeg gjort træet vådt, så fibrene rejste sig - og derefter slebet igen. Og til sidst har jeg givet dem madolie (kan ikke huske om det var raps eller vindruekerne). Og wow...de blev så flotte.

Men så snart de kommer under vandhanen igen, så bliver de simpelthen så ru. 

Hvad gør jeg forkert?

Skal de have en anden "grund-olie"?

Hvor længe skal olien sidde på, før man tørrer overskydende af? Jeg er bange for, det er dér jeg har fejlet - for jeg har kun ladet olien sidde i en times tid. 

Har I gode råd? 

På forhånd tak:-)

Rikke

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rikke.
Madolie er ikke velegnet til noget som bliver vasket. Olivenolie hærder nærmest aldrig, rapsolie hærder, men er meget længe om det. Ligeså med vindruekærneolie. Jeg ville prøve med sådan noget her. https://nordicmaling.dk/bordplade-olie/trip-trap-k%C3%B8kkenbordsolie-natur-075-ltr-1155.html?gclid=CLuS4JLqh9MCFe4y0wodNwQNnw Det er jo til køkkenborde så det må være ugiftigt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej det tror jeg ikke vil være noget problem.Måske skal du lige vaske dem godt af og lade tørre. Følg brugsvejledningen. Det er sikkert noget med at lade suge ind i et tidsrum for derefter at tørre overskydende olie af og så lade hærde.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ps. Du putter dem ikke i opvaskemaskinen vel?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis