bøgehæk

Jeg har en bøgehæk der breddemæssigt er ved at stikke helt af.

Kan jeg klippe den langt ind mod stammerne (som i feks 20 cm fra dem) og dermed fjerne alle blade og smågrene, og samtidig forvente at den kommer sig igen ?

Den umiddelbare plan var at tage en side i år og den anden om feks 2 år, så der stadig er privatliv i haven, men som sagt kun hvis den ikke går ned på det.

Jakob


Lyt nu endelig ikke....Jeg ved faktisk ikke en skid biggrin
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Både ja og nej.
Det kommer meget an på hvor gammel din hæk er. Bøg har svært ved at bryde fra bar stamme, så hvis stammen/grenene er mere en på tykkelse med en femmer så bliver det svært.
Ved at skære den ind til stammen(eller tæt på) vil den højst sandsynligt bare forsøge at sætte flere skud på den side du ikke har rørt...

Men du kan godt gå rimeligt hårdt til den, og så vente en 2-3 år på at den kommer sig, og så gøre det samme igen. Husk at bøg er langsomt voksende.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det kan godt lade sig gøre at gå megte drastisk til værks, men det er ikke sikkert at patienten overlever
jeg har gjort det i forbindelse med mine bonsai.
Et træ der vel var lidt over en femmer i diameter blev skåret helt over, og derefter lavet et V snit i stammen, for at få en større overflade hvor træet vil skyde fra.
Det tager så noget der ligner 5-8 år inden du har en krone på træet...
 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis