Støttemur

Hej

Vi skal have etableret en mur, der adskiller husets indgang og indkørslen.

Huset er et vinkelhus, der ligger på en grund med forskudte plan. Til vores indkørsel der skråner ned mod garagen skal der etableres en mur, der således afgrænser husets indgang og indkørselsområdet.

Det er således et jordområde som er "fanget" mellem indkørslen og husets vinkel = opskriften på et stort vand/jordtryk. Huset er fra 1955 og der er ikke nogen problemer med måden det var udført på, men nu flytter vi muren tættere ind i husets vinkel, dræner og ændrer indkørslen, hvorfor jeg gør mig en del overvejelser om udførelsen.

Muren bliver små 1,5 meter høj på et stykke på ca. 2,5 meter, hvorefter muren bliver lavere og lavere op mod vejen og at ende med én sten. Længde på muren fra det højeste til laveste punkt bliver ca. 5-6 meter - altså bliver muren i alt 7,5-8,5 meter lang.

Der var i forvejen etableret en mur af gamle brosten, ca. 1,2 meter høj - disse sten ønsker vi at genbruge, således at muren reelt retableres, blot flyttes lidt. Muren gik fra høj til lav lige som den nye mur bliver.

Den gamle mur blev formentlig etableret i 1955-1960 og var kun ganske få steder begyndt at blive skudt ud - der var ingen dræn bag/under - og intet fundament ud over at der lå ca. 1,5-2 stenrækker under jord.

Nu er spørgsmålet så hvordan man bedst kan etablere muren uden at den enten vælter eller bliver skubbet ud mod indkørslen.

Min tanke er at grave til fast grund, stampe jorden, evt. udlægge lidt stabilgrund, dernæst udlægge nogle fundablokke i jordfugtigt støbemiks, mure op i armerede fundablokke og så lige under belægningen i indkørslen at begynde at opmure brostenene med grus/cement imellem, evt. armere i muligt omfang - selv om det nok ikke er så nemt pga. stenenes forskellige størrelser.

Jeg tænker at etablere muren med et bagudrettet hældning på ca. 5°.

Jeg overvejer endvidere at lægge et galvaniseret armeringsnet bag muren og fylde med sten 10-20 cm i dybden, ind mod jorden - og inden da lægge et dræn i bunden af stenlaget - med filt bag....

Endvidere overvejer jeg at lave en betonskive bag muren, altså indstøbe armeringsnettet i ca. 5 cm beton, men om det er kan være med til at støtte eller gøre mere skade, har jeg svært ved at vurdere.

Det er ikke helt nemt at beskrive opgaven, men håber at det er nogenlunde til at forstå.

Nogen der har kommentarer, input eller gode/dårlige erfaringer med lignende opgave?

Søren
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan da ikke forestille mig at du ændrer på vand og tryk fold ved at flytte tættere på huset. (går ud fra at der er tagrender )

Du skal ned i 80 cm dybde for at frosten ikke skal løfte det lidt op. Hvis der ikke er sokkel og det ikke er muret sammen kan det godt tåle at få et "skub" opad og så selv falde på plads igen.

Men skal det mures sammen så kræver det sokkel i frostfri dybde. Og din sokkelbeskrivelse er helt ok, bortset fra 80 cm dybde. Ideen med rionet bagved er sikkert god, Hvis du murer den smmen med brosten på det meste af området. men jeg kan ikke se fordelen ved at have beton mur eller marksten ind imod jorden. Vandet skal nok finde ned til dræn (som naturligvis skal have afløb et sted hen) Du skriver mures sammen med  grus/cement Det er sikkert dialekt men herude kalder vi det altså sand og cement.

Og så skal jorden stampes nogenlunde op bagved i takt med opmuring.

Skal man komme med noget der holder bedre på muren kunne det være en lille søjle vinkelret 50 cm bagud på det sted hvor muren er højest. Den kan spidse til opad så den slutter 20-30 cm under terræn.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis