Hjælp til motorværn...

Mit gamle motorværns kasse var smadret, og et nyt er købt ind, inkl. indmad.

Men der nye vil ikke holde relæet inde, og der er lidt svært at bruge båndsaven samtidig med, at jeg holder den grønne knap inde!

Jeg syntes at jeg har monteret den rigtigt, men den vil ikke virke 😟

Jeg har målt spolen igennem med et ohm meter, der er gennemgang.

Er her en venlig sjæl der kan hjælpe mig her?


www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis man skal tage dine ord helt bogstaveligt, så trækker relæet når du har den grønne knap inde (startknap) Så virker spolen jo. Det eneste du mangler er den kan holde inde selv så du skal se at få start blokken klipset ordentlig på relæet.

Men hvis det slet ikke virker så skal du igang med fejlfinding

Har du ohm meter, så hr du vel også volt meter. Det er mere nyttigt til denne opgave
Den ene målepind forbliver på Nul (A1).
den anden på den fase som bruges til styring L3 er der 230V ??
Flyt til kl 4 er der 230V når du trykker start ind ??
Flyt til 95 Er der 230 V når du trykker start ind ??
Flyt til A2 er der 230V når du trykker start ind ? ?
Så kan du jo se hvor spænding forsvinder hen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du mangler tilsyneladende en en holdekontakt i dit motorværn. Holdekontakten skal forbindes parallel over startkontakten, sådan at når du trykker startkontakten og slipper igen, har holdekontakten overtaget startkontaktens rolle. Så ville jeg i øvrigt lade fasen til styringen gå gennem stopkonkten inden den går videre.

fase
Hvis det er Danfoss som den gamle (Billede 1) ligger startknap og holde funktion i den samme blok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så fik jeg endelig tid til at måle på motorværnet.
Der går fint 230V. gennem alle step, dog uden at holde på 'strømmen' til relæet :-(

Hvis jeg skal forbinde en parallelforbindelse over startknappen, hvilke terminalnumre skal så forbindes sammen?

Tak for hjælpen indtil videre :-)

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

Du skulle gerne have et ekstra kontakt sæt med numrene 13 og 14 det er slutte kontakter og de skal parallel over start knap.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hmm, ingen 13 og 14 at se ?

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

Fortæl hvilken motorværn du har eller tag et billede og sæt ind. Ellers er der for meget gætteri.

Åh undskyld

Det er måske det motorværn du har taget billede af i første indlæg. Så er det monterert rigtig, men den klods med nr 3 og 4 på er ikke sat rigtig på.

Den skal komme oppefra og trækkes ned, så den går i indgreb. Tag ledninger af den medens du får den på plads. Det er lidt vanskelig at se om det er tilfældet. Der er en lille hage neden under den, som skal tage fat i selve relæet. Måske er den knækket af.

Hvis du har slukket for strømmen, kan nu manuelt trykke på relæet, så burde man kunne mærke at den grønne knap ligesom følger med ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kontakten sidder fint nok på, den grønne går med ned når der trykkes på den lange 'knap' på relæet.
Jeg har også prøvet at skifte relæet ud med et nyt, samme problem.

Jeg har haft kontakten af (den grønne knap), og trykket på grøn knap, relæet trækker fint, uden at holde relæet nede.

Jeg er en anelse forvirret :-)

 

 


www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

Det ser jo fint ud. Når du trykker den grønne lidt ned slutter relæet, og den sørte blok i midten trækkes ned (lige under type nr. CI 12) Det er jo så det der skal holde indmaden i startblokken nede.

Det samme burde ske hvis du manuelt trykker på den sorte blok, så skal den holde nede af sig selv, fordi den grønne går med ned. ( måske ikek selve plastknoppen men indmaden) . Der er et eller andet i den startblok der ikke er som det skal være.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen til jer alle 😊
Jeg lånte mig frem til nye stumper, og erstattede dem styk for styk.
Det viste sig, at hjælpekontakten var defekt. Den er nu skiftet og det hele virker fint igen 😀

Tak for hjælpen undervejs

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis