Skrevet af ev elmand på 01-04-2017 19:24
Så vil jeg da i dagens anledning reklamere lidt for min gamle opfindelse. Det er jo Watt forbruget vi betaler for, og kunne den nedsættes så ville det jo gavne den enkelte og samfundet som helhed.
Watt forbruget jo som som bekendt strømmen gange spænding.
Så hvis man kunne ændre på en af disse faktorer ville meget være sparet.
Det er meget enkelt vi skal bare alle sammen investere i en lille transformator som placeres i stedet for HPFI relæ. Den skal omforme spændingen til det halve altså 115 Volt. Her er et regne stykke for en 10 A forbrug
Tidligere 230 x 10 = 2300 Watt
I fremtiden 115 x 10 = 1150 Watt
Det kan man da kalde en besparelse.
Den har faktisk været brugt i nyhederne for mange år siden.
Jeg arbejde som elektriker hvor jeg gik alene i en stor ejendom og satte hpfi relæer op, nu sad alle gruppetavlerne ude på trappeopgangen uden for hver lejlighed. Jeg havde ikke set nyhederne den aften, og dagen efter, var der flere beboere der kom ud og spugte om det var de nye "sparebokse", og jeg stod så troeligt og forklarede at det var hpfi'er og hvad de skulle bruges til...
Så ved frokost tid, kom en kollega med nogle materialer til mig, og han grinede og sagde: Hørte du den 1april joke i nyhederne i går?
Og så gik det op for mig hvor mange mennesker der var faldet for den.
Jeg havde nok talt med de første 5-6 mennesker der var nervøse for at de nye "sparebokse" som nyhederne havde forklaret kun delvis kunne lave de 115V som elværkerne leverede, om til 220V, og derfor ville de være nød til at skifte deres brugsgenstande ud med nogle nye