Spireahæk eller anden hæk?

Sidste år blev min nabo og jeg enige om at fjerne nogle grantræer, som stod mellem vores haver. De skyggede alt for meget. På min side af er der en spireahæk, som jeg har skåret ned (20-30 cm). Det har resulteret i at naboerne kan kigge lige ind i vores stue... 

Er det muligt for spireahækken at blive høj nok (minimum 250 cm) til at den kan dække for udsigten for os begge? Eller har I andre bud på hække der kan dække? Det må meget gerne være noget der vokser rimelig hurtigt, så jeg kan nyde sommeren i baghaven!  Jeg har kigget på nogle forskellige hække på plantorama.dk, men jeg kunne bruge nogle input...
 


Ida Marcussen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu findes der omkring 70 arter af Spirea-buske, fælles for dem alle er at de er temmelig langsomt voksende i forhold til andre hurtigløbere som f.eks. den lidt kedelige Liguster.
Men din Spirea skal nu nok komme igen og jeg vil tippe på den når max. højden på 2 - 2,5 m om ca. 12-15 år.
Andre gode (og hurtige) hækplanter kunne være Lærk, Tjørn og Sitkagran.
Det eneste du kan få til at lukke af her til sommer er et plankeværk, som f.eks. flethegn. Men det kommer heller ikke op i den højde. Naboen kan faktisk bestemme at hækken kun skal være 1,8 m hvis den står i skel. Står den inde hos dig, har de naturligvis ikke noget at sige i det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo alt hvad der hedder hegn inden for 1,75 fra skel (også kaldet egethegn) har naboen skam også inflydelse på mht. højden.  Det er kun indre hegn man har fuld råderet over. 

Skrevet af ev elmand på 29-03-2017 22:16
Men med enighed imellem naboer kan alt jo lade sig gøre.

 

Ja man kan frit aftale hvilken højde fælleshegn (og egethegn) skal have.  

 

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis