Bygge sandkasse - valg af træ

Hej Alle

Jeg er blevet beordret til at købe eller bygge en sandkasse. Umiddelbart har jeg mest lyst til selv at bygge den men er lidt i tvivl om valg af materialer. Trykimprægneret er udelukket. Valget står så mellem at anvende terrassebrædder af lærk eller brædder af gran. Det kunne være pænt at lave med de rillede terrassebrædder af lærk men de koster ca. 4 gange så meget som almindelige brædder af gran. Jeg er i tvivl om hvorvidt der findes olie med farve (bejdse f.eks.) som kan anvendes til at gøre brædder af gran pænere uden at det er "giftigt"?

På forhånd tak

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville anvende helt almindeligt gran/fyr helt ubehandlet, af den simple grund at dine børn mister interessen for sandkassen inden brædderne rådner.
Selvfølgelig bliver træet trist og får sandsynligvis pletter/råd/skimmel mm, men det er en naturlig proces i alt træ der befinder sig i vejr og vind.
Skal du endelig behandle træet ville jeg bruge linolie og give det en ordenlig omgang inden du skruer det hele sammen, men efter du har skåret og boret alle huller mm.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Thermowood/Superwood er også en mulighed. Det koster lidt mere, men holdbarheden er længere og det er giftfri.

Vi har en færdigkøbt sandkasse af superwood. Den står ubehandlet. Træet bliver selvfølgeligt grå, men det syntes jeg ikke gør noget. Den har fået lidt belægninger her i vinter, men jeg tænker at skure den over med noget sæbespånevand. Det er godt for træet, og fjerner nok det værste skidt.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Gran har jo notisk ringe holdbarhed ved kontakt med jord. Fyr er ikke meget bedre, men dog nok tilstrækkelig, hvis sandkassen kun skal holde til et par jævnaldrende børns "sandkassefase".

Ubehandlet fyr kan jo eksempelvis får i klinkprofil eller med vekselfals.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis