Div. Vejledening / Hjælp til renov. af lejlighed

Hej

Jeg har købt en ældre lejlighed som skal have en kærlig haand og haaber at nogen af jer eksperter kan hjælpe mig lidt her :-) ( nybegynder her )

1: Gulvet er et fint gammelt sildebens guls ( træsort ved jeg ikke ). Det er fint som det er Men men jeg ville meget gerne have det lysere og tænker at det skal slibes.

SE venligst foto af gulvet som det er nu.

Jeg vil gerne at det kommer til at se ud som:

Den her lyse farve. Efter afslibning hvilken behandling skal den have ? Olie, eller noget andet ?

2: Træ væg panelerne som i ser paa ovenstaaende foto og et under her, vil jeg have malet. 

Maalet er at det kommer til at se ud som

 

Altsaa en flot glat blank hvid overfalde .

Er der en speciel teknink , jeg ønsker ikke at man kan se pensel støg eller malerrulle "strøg"   sprøjte male ?

Hvad skal saadan en maling hedde ? Maler koden hvis man vil have en flot glat blank hvid ?

Den skal bruges til loftet ogsaa og det her stuk og i køkkenet..

Der ser heldigvis ikke ud til at være en masse af lag af gl. maling saa tænker en god rystepudser og "trekant sliber" eller hvad den hedder skulle kunne gøre disse træpaneler klar ?

Eller hvor vil I anbefalde ?

 

3: Der har været en vandskade paa et tidspunkt som de ikke har udbederet. Skaden er rep; paa den 1. etage ( hvor lange tid siden ved jeg ikke men ser ud til at være et stykke tid siden nu )

Skal man bare skrabe det løse af og pudse loftet op og male eller gipspalder paa og male dem her vil I mene ?

 

4: Balkonen har det vist ikke saa godt, hvad vil I anbefalde her ud fra den beskeden viden I har ( billedet ) ?

 

Det var mine spørgsmaal for nu, haaber at I kan hjælpe mig lidt i den rigtige retning her :-)

Mange tak

Mvh

Anders

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvet på foto 2 ser ud til at være ludbehandlet.Hvis paneler m.m.er i en nogenlunde god stand,altså uden løbere eller skrammer er det nok at matslibe,ellers er en eksentriksliber nok det bedste.På fotoet med panelerne,ser det meget misfarvet ud,så hvis der har været røget meget,skal du bruge en spærregrunder.Men før du går i gang med at slibe,så rengør overfladerne med grundrens.Du skal ubetinget ikke spare på prisen ved køb af malerværktøj og maling,som nok skal være en glans 80.Loftet og balkonen er nok et arbejde for en murer.Ang.pensler,er Spekter kommet med en trekantet pensel,der er god til kanter og hjørner.Ang.teknik,er det nok en øvelsessag,men altid "vådt i vådt"og pas på,at temperaturen ikke er for høj (malingen tørrer for hurtigt).

bh
Hej
Mange tak for svar. Naar du skriver matslibe er det saa bare lige at slibe træet let eller hvad menes der ?
Saa gulvet skal ludbehandles efter slibning, jeg læser paa nettet at ludbehandlet guld er sværre at hold ren end olie/lakeret gulve. Kan man ikke faa den effekt med olie/lakeret gulv ?

igen tak
mvh
anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
At matslibe,vil sige at der ingen blanke felter er efter slibning,det har ret stor betydning for vedhæftningen.Efter at du har ludbehandlet gulvet,skal det have en oliebehandling,men det kommer også an på,hvilken træsort det er,så vidt jeg husker er der to forskellige slags lud,alt efter træsort,men der bliver du nok nødt til,at få en fagmand til at se på gulvet,når du har slebet det. PS.ang.slibning af paneler m.m.er det ideelt at bruge sandpapir korn 240,men køb en god kvalitet,f.eks.3 M.

bh
For lige at præcisere, der skal ikke slibes ind til træ, det er kun den nuværende maling der skal være mat. Er der huller fyldes de med træ filler eller lign. og slibes, men evt. med sandpapir på en lille klods, så det bliver jævnt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når du sliber panelerne skal du være forsigtig ved udskæringerne. Hvis du bruger en excentersliber bliver kanterne lynhurtigt slebet runde. Så der ville jeg nok gå i gang med håndkraft og dem her http://www.jemogfix.dk/sandpapir__1974/sandingpad-slibepuder-korn-180-5-stk_9020981
Fladerne kan du sagtens slibe med en maskine.

Dit gulv ser ud til at være fyrretræ og det andet billede du viser ligner mere eg. Så du får det nok ikke helt til at ligne. Mønstret er heller ikke rigtigt sildebensmønster, men det skal nok blive flot. Min erfaring er, at det dårligt kan svare sig at gå i gang med gulvslibning selv. Leje af 2-3 maskiner i en weekend, køb af slibeskiver og støvsugerposer og olie/lak løber op i en del tusinde kroner. En gulvsliber kan du få til at ordne arbejdet for 100-150 kr. pr kvm.

Hvis der er tale om fyrretræ er det ikke sikkert, at det er nødvendigt at give lud. Fyrretræ er ret lyst i forvejen. Hvis du giver det en mat hvid olie, kan det være, at det er nok. Jeg har dårlige erfaringer med lak på fyrretræ, det bliver meget hurtigt slidt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Glemte lige at oplyse om,at til de plane træflader,får du det bedste resultat med en Spekter superglat 11 cm.malerulle.

bh
Fyrregulvet slibes ned til råt træ" derefter ægte lud. Lad tørre. Et lag spærrelak. Lad tørre. Tre gange klar lak. Sidste lag med UV spærre. Et lud-lak gulv bliver hurtigt grimt. Husk uden lysner som lud, bliver fyr gult

 

I skal have så mange tak for alle jeres råd og hjælp :-)
Det gulv han viser på billedet ligner ikke et lakeret gulv, jeg ville få en gulvmand til at slibe det, også færdiggøre med hvidolie, det gjorde vi selv med vores hus, og det er vi glade for.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også