bordplade

Hej alle

 

Jeg er ved at renovere badeværelse - og har fået fat i en ældre egeplade, som jeg håbede at kunne bruge til bord til håndvasken. Der har stået en håndvask på den før, og der er kommet en del mørke spor efter fugt rundt om denne. Jeg har prøvet at slibe det ned, men det hele vil ikke komme væk. Kender i et trick til at få denne misfarvning væk? Den skal efterbehandles med en alm olie, så pladen bliver en del mørkere, men frygter at man stadig vil kunne se misfarvningen. Håber i kan hjælpe. 

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve oxalsyre... det lysner træ, men prøv først på undersiden, for det kan også lysne der hvor det ikke skal.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Eg og vand er ikke den aller bedste kombination, vand vil uvægerligt give mørke skjolder.

I egetræ er der garvesyre.

Om man har arbejdet med egetræ lige gyldigt om det er masivt eller finer, i længere tide kan/vil give sorte fingre/håndflader, som er meget vanskeligt at vaske af, så ikke uden grund har man i om ikke i århundreder brugt egebark til garvning af læder og skind, dem mest økologiske metode at garve på.

Et lille sidespring fra de mørke pletter indrømmet, men måske for nogen en nyttig info.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis